Pagina 6 din 6

Re: inregistrare arenda

Scris: Vin Dec 15, 2017 9:06 am
de gradinarud
Buna ziua. La plata arendei in natura se retine tva 9%? care sunt inregistrarile pt plata arendei in natura? si ce meniuri trebuie sa folosesc in saga?? Multumesc.

Re: inregistrare arenda

Scris: Vin Dec 15, 2017 1:09 pm
de tomac
Nu se reține nimic. Se emite factură cu TVA.
Se compensează sumele și dacă e cazul se încasează diferența.

Re: inregistrare arenda

Scris: Mie Feb 14, 2018 12:38 am
de gradinarud
Buna ziua.
va cer ajutorul in legatura cu plata arendei in natura.
iata pasii facuti de mine:

1. am inregistrat in intrari factura de porumb arenda 204kg x 0.733 lei (pret de contract) fara tva = 149.53. la validare s-a calculat impozit 10%, deci a ramas de platit furnizorului 140.53

2. aceeasi factura am introdus-o la iesiri (204kg x 0.733+ tva 9%) si-mi da un total de 163 lei (din care tva =13.46)

3. compensez 401 = 4111 cu 140.53 si-mi ramane sold la 4111 suma de 22.46 (respectiv 9 lei impozit +13.46 tva)

Unde gresesc? nu trebuie sa se inchida 401 cu 4111? trebuia sa folosesc preturi diferite ? va rog daca ma poate ajuta cineva.

Si va mai rog sa ma ajutati cu un raspuns la intrebarea: daca intr-un contract de arenda este scris ca valoarea arendei este de 600kg / ha sau 500 lei/ha, cum procedez la stabilirea corecta a arendei? in mod normal ar trebui ca cele 600kg sa fie egale cu 500lei, nu? pt ca in acest fel trebuie sa fie egala valoarea platita si unei persoane care ia bani si alteia care ia produse. ori daca platesc 600 kg porumb cu 0.45 (pretul dat de Consiliul judetean) nu am cum sa ajung la cei 500lei/ha. Cum sa fac in cazul asta? Eu a trebuit sa cresc pretul porumbului ca sa ajung la aceasta valoare...e corect?

Sper sa ma ajute cineva si va multumesc!

Re: inregistrare arenda

Scris: Mie Feb 14, 2018 6:43 am
de balazse
Daca platesti "arenda" la pct.1 atunci de inregistrezi "porumb"?
Ca a obtinut o valoare neta si vrea sa cumpere pentru mai mult, diferenta il plateste.
Pana la urma trebuie sa decizi ce suma vrei sa ii platesti ca si arenda:
- daca te-ai inteles in 500 lei net, atunci valoarea neta la intrari trebuie sa fie 500 lei, precum si la iesiri valoarea facturii inclusiv TVA;
- daca te-ai inteles in 500 kg, atunci faci factura si calculezi cat trebuie sa fie brutul ca sa ajungi la net (valoarea facturii).

Re: inregistrare arenda

Scris: Joi Feb 15, 2018 12:16 am
de pinteae
pentru gradinarud

De regula, cele 600 kg nu sunt egale cu cei 500 lei, din urmatoarele motive:
1) in cazul decontarii arendei prin produse (600 kg porumb), in functie de cine va suporta impozitul si TVA, apar urmatoarele situatii:
a) impozitul pe venit, TVA si diferenta din factura le suporta proprietarul terenului;
b) arendasul suporta toate cheltuielile.

In primul caz lucrurile sunt simple. Vei introduce prin intrari, valoare rezultata din inmultirea cantitatii de produse cu pretul mediu publicat pe site-ul ANAF, utilizand link-ul https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/A ... e_2018.htm (de ex. 600 kg x 0,50 lei/kg = 300 lei) . SAGA iti va calcula impozitul pe care trebuie sa-l incasezi de la proprietar. In cazul de fata impozitul datorat va fi de 18 lei (300 x 60% x 10%)

Vei intocmi factura la pretul unitar existent pe piata libera (de ex. 0,65 lei/kg + TVA).
Valoare fara TVA a facturii va fi: 600 kg x 0,65 lei/kg = 390 lei
Valoarea TVA: 390 x 9% = 35,10 lei
Valoarea totala a facturii este de 425,10 lei
Vei compensa factura emisa cu suma neta rezultata din intrari, iar diferenta de 143,10 lei, o vei incasa de la proprietar.
De la proprietar vei avea de incasat suma totala de 161,10 lei (18 + 143,10)

In al doilea caz, cand arendasul suporta toate impozitele, situatia este putin mai complicata.
Conform prevederilor din Normele de aplicare a Codului fiscal, cheltuielile suportate de arendas care sunt in sarcina proprietarului, se adauga la echivalentul in lei a veniturilor in natura, in vederea impunerii.
Astfel, pentru livrarea porumbului vei intocmi o factura, la pretul unitar existent pe piata libera (de ex. 0,65 lei/kg + TVA).
Valoare fara TVA a facturii va fi: 600 kg x 0,65 lei/kg = 390 lei
Valoarea TVA: 390 x 9% = 35,10 lei
Valoarea totala a facturii este de 425,10 lei, care reprezinta venit net incasat de proprietar.
Pana aci este destul de clar, propritarul “incaseaza” un venit net din arenda de 425,10 lei. Dar acest venit este dupa impozitare.
Pentru determinarea venitului brut din arenda, vei utiliza formula: 425,10 / 0.94 = 452,23 lei
In SAGA vei inregistra prin intrari, venitul brut de 452,23 lei. Dupa calculul impozitului, va rezulta ca proprietarul are de incasat suma neta de 425,23 lei.
Suma neta din intrari o vei compensa cu valoarea facturii si situatia este incheiata.

2) Daca arenda o platesti in bani, situatia este un pic mai simpla, deoarece nu vei avea de intocmit factura si nu va rezulta TVA. Dar si aici situatiile sunt diferite, in functie de suportatorul impozitului pe arenda.
Daca impozitul il suporta proprietarul, insemna ca esti in situatia ideala. Vei introduce prin intrari suma de 500 lei si vei avea de achitat proprietarului suma de 470 lei.
Daca impozitul il suporta arendasul, brutul il vei determina prin formula 500 / 0,94 = 532 lei. Vei avea de achitat proprietarului suma de 500 lei.

Re: inregistrare arenda

Scris: Sâm Feb 17, 2018 11:41 am
de gradinarud
va multumesc frumos pt toate explicatiile dle Pintea! m-ati ajutat enorm! Numai bine si spor va doresc!

Re: inregistrare arenda

Scris: Joi Aug 09, 2018 7:54 pm
de moleag959
Buna ziua

O societate comerciala A da in arenda un teren catre o alta societate comerciala B.
Societatea A factureaza 1000 lei arenda catre societatea B.
Ce inregistrari face societatea A si ce obligatii de plata are. Mentionez ca este micro neplatitoare de tva.

Va multumesc

Re: inregistrare arenda

Scris: Sâm Aug 11, 2018 10:35 am
de pinteae
Inregistreaza venitul din inchiriere si plateste impozit pe venitul micro. (1% sau 3%).
Este un contract comercial si se trateaza ca atare.

Re: inregistrare arenda

Scris: Dum Mar 03, 2019 2:36 pm
de urechem582
Buna ziua

Am o societate care are in arenda luate 75,09 ha de la o societate, iar pretul este 170 euro/ha.
Ia fost intocmita factura pentru suma de 59394,39 lei (4,6528 x 170 euro/ha x 75,09 ha).
A fost platita suma de 6700 lei si o ramas de platit 52694,34.
Care sunt inregistrarile contabile pe care ar trebui sa le efectuez ( inregistrarea arendei, plata partiala si cum ar trebui sa inregistrez urmatoarea plata). De asemenea va trebui sa inregistrez impozit? Deoarece este societate nu cred ca este vorba de CAS?
Va multumesc foarte mult

Re: inregistrare arenda

Scris: Dum Mar 03, 2019 2:53 pm
de balazse
Il inregistrezi ca orice factura de la un furnizor, utilizand contul corespunzator.
Ce impozit si CASS doresti sa inregistrezi daca discutam depsre doua persoane juridice?

Re: inregistrare arenda

Scris: Dum Mar 03, 2019 3:27 pm
de urechem582
CUM SIMPLA FACTURA?
NU TREBUIE INREGISTRATA CA SI ARENDA?

Re: inregistrare arenda

Scris: Dum Mar 03, 2019 4:25 pm
de urechem582
612-401.01
401.01-5121

la aceste inregistrari te referi?

Re: inregistrare arenda

Scris: Lun Mar 04, 2019 7:19 am
de balazse
De ce 401.01? Poate 401.xxxxx.
Inregistrarea oferita de tine nu reprezinta o factura normala de furnizor?

Re: inregistrare arenda

Scris: Lun Mar 04, 2019 7:36 pm
de pinteae
Contractul fiind intre doua PJ, singura ta obligatie este sa inregistrezi factura si o achiti la scadenta.
Inregistrarea facturii se face prin intrari, iar articolul contabil este 612 = 401 si TVA, daca este cazul.