Document justificativ-sume de serviciu

Mesaj
Autor
urs553
Mesaje: 253
Membru din: Mie Iun 19, 2013 10:15 am
Localitate: Oradea

Document justificativ-sume de serviciu

#1 Mesaj de urs553 »

descriere :
O societate are un punct de lucru,dotat cu casa de marcat pt a inregistra vanzarile marfurilor .
La inceputul zilei vanzatoarea introduce in casa de marcat 50 de lei suma de serviciu, suma este batuta in casa de marcat ca suma introdusa pt rest.
La sfarsitul zilei, sumele scoase din casa de marcat, se inregistreaza cu chitanta in registrul de casa,iar ulterior se face o dispozitie de plata pe numele administratorului,si banii sunt ridicati, ramanand in sold in reg de casa doar 50 lei, pt a avea sume de serviciu pt ziua urmatoare.

Pana in prezent pentru introducerea si scoaterea sumelor de serviciu nu am intocmit alt document justificativ,avand in vedere ca suma respectiva ramane in sold in registrul de casa.
In urma controalelor de la DGAF, am auzit zvonuri ca pt neintocmirea unui document justificativ pt sumele de serviciu s-au dat amenzi uriase. In cazul descris de mine mi se pare o prostie sa mai fac dispozitii de plata/incasare,avand in vedere ca cei 50 lei imi raman in sold in registru de casa.

Intrebare:

Cum ar trebui sa procedez ?
Eu m-am gandit la solutia urmatoare:
- la inceputul zilei disp de plata pt iesire banilor din registru de casa, si pt intrare in casa de marcat
- la sf zilei, disp de incasare pt iesirea banilor din casa de marcat si pt inregistrarea in registru de casa.

Pareri...????

tobocf
Mesaje: 104
Membru din: Mie Apr 09, 2008 12:00 am

Re: Document justificativ-sume de serviciu

#2 Mesaj de tobocf »

Referitor la sold 50 lei.Nu prea am inteles cu introdusul si scosul din casa de marcat si registrul de casa.
1. In registrul de casa se inregistreaza cu chit.vanzarea din ziua respectiva conform raport Z, iar banii sunt scosi cu chit.platite furnizorilor pt.marfa, cu ord.deplasare, cu plata salarii, taxe etc.In reg.casa poti avea sold cati bani doresti nu mai este plafonat soldul casei,( eu nu depasesc 5000 lei) pe zi.Si bine inteles cu disp.plata pt.sef.
2. Cat despre casa de marcat, la unele se poate inregistra in memoria ei suma de 50 lei pentru rest, ramanand mereu acolo.
Alt caz, exista un registru al casei de marcat unde se mentioneaza suma (la tine 50 lei) si asa ramane mereu.
Eu asa procedez.
Mai vezi si alte pareri.

Avatar utilizator
tomac
Mesaje: 25991
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am
Localitate: Beiuş, Bihor

Re: Document justificativ-sume de serviciu

#3 Mesaj de tomac »

OUG 91/2014 - neîntocmirea de documente justificative pentru sumele introduse/extrase în/din sertarul casei de marcat, altele decât cele provenite din încasarea cu numerar a contravalorii bunurilor livrate cu amănuntul și a serviciilor efectuate către populație sau cele utilizate pentru a acorda rest clientului reprezintă contravenție. Ce se înțelege de aici? Că pentru sumele ce sunt în sertarul casei și care provin din vânzări sau bani pentru rest nu se întocmesc documente justificative. Din nefericire ANAF citește pe sărite. Sare peste partea aia cu "altele decât cele provenite din încasarea cu numerar sau utilizate pentru a da rest". De ce sare? pentru că poate comite un abuz de drept. Poate utiliza două opțiuni, ambele valabile - pentru ceea ce am scris eu mai sus fie se dă amendă și se lasă unitatea să funcționeze, fie se dă amendă și se suspendă activitatea - fără criterii clare - sancțiunea fiind la mâna celui care face controlul.
Cu cât știu mai multe cu atât îmi dau seama că știu prea puțin.

apetrem
Mesaje: 2852
Membru din: Mar Noi 15, 2011 12:00 am
Localitate: Brasov

Re: Document justificativ-sume de serviciu

#4 Mesaj de apetrem »

Asa este, la obligatia întocmirii de documente justificative pentru sumele utilizate pentru a acorda rest clientului exista o exceptie la art. 4 alin. (12) lit. h).

Definitia sumele de serviciu este la art. 4 (7):
"(7) Sumele de serviciu reprezintă sumele de bani utilizate pentru plata restului către client, puse la dispoziţia operatorului aparatului de marcat electronic fiscal la începutul fiecărei zile de lucru. Acestea se regăsesc în soldul contului de casă şi, de asemenea, în soldul de la sfârşitul zilei de lucru."

Faptul de a pune la dispoziţia operatorului niste sume de bani ar trebuii să fie făcută pe baza unui document justificativ semnat de cele doua parti, primitor si predator, din acest motiv consider necesară întocmirea DP.

Pentru sumele de serviciu neintroduse in casa de marcat, amenda este dată la lit. gg):
"gg) deţinerea la punctele de vânzare a bunurilor sau de prestare a serviciilor a unor sume care nu pot fi justificate prin datele înscrise în documentele emise cu aparate de marcat electronice fiscale, în registrul special sau prin chitanţe."

Din acest motiv este necesară, la inceputul zilei, o operatiune de introducere de numerar în aparatul fiscal la nivelul sumei de serviciu. Suma va apare în raportul zilnic de închidere, pe o poziţie distinctă. Raportul de închidere va reseta toate contoarele şi de aceeia este necesară o nouă reintroducere a sumei de serviciu. Nu stiu să existe aparat de marcat care să nu reseteye toate contoarele.
Marian Apetre

urs553
Mesaje: 253
Membru din: Mie Iun 19, 2013 10:15 am
Localitate: Oradea

Re: Document justificativ-sume de serviciu

#5 Mesaj de urs553 »

@apetrem

dvs sunteti de acord ca exista o exceptie de la obligativitatea de a intocmi un doc. justificativ pt sumele introduse in casa de marcat pt sume de serviciu, dar totusi considerati ca este necesara inntocmirea disp. De ce?


Din artricole invocate de dvs si Toma C. (art. 4 alin. (12) lit. h) , art. 4 (7) ) si citand definitia sumelor de serviciu, si parerea mea e ca nu este obligatoriu sa se mai intocmeasca o disp. plata/incasare ca document justificativ pt aceste sume, avand in vedere ca aceste sume se regasesc in soldul registrului de casa.

Va multumesc : apatrem , si tomac

Altii cum procedeaza ?

apetrem
Mesaje: 2852
Membru din: Mar Noi 15, 2011 12:00 am
Localitate: Brasov

Re: Document justificativ-sume de serviciu

#6 Mesaj de apetrem »

Documentele justificative se intocmesc pentru orice miscare de valori.
Sumele de serviciu sunt valori banesti din patrimoniu firmei de care raspunde o persoana anume.
Fără un document semnat, la primitor, de operatorul aparatului de marcat nu exista nici răspundere.
Nu are cum sa fie evidentiate in soldul registrului de casa al firmei, acolo raspunderea este a casierului.
Este bine sa gandim o firma dincolo de cele unipersonale sau familiale, unde raspunderile se disting pe diferitele functii din organigrama firmei: vanzători, casieri, gestioanari, etc.
Marian Apetre

Avatar utilizator
tomac
Mesaje: 25991
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am
Localitate: Beiuş, Bihor

Re: Document justificativ-sume de serviciu

#7 Mesaj de tomac »

urs553,
Marian spune de fapt că acea dispoziție se face de către casier. Este necesară la casierie, pentru a justifica acolo sumele predate magazinului pentru rest. Nu că este document justificativ pentru sumele de serviciu. Aici e o altă chestiune pe care legiuitorul în România o ignoră. Regulile sunt aceleași la o firmă de familie cu cele ale unui retailer internațional. Spre exemplu e stupid ca unui PFA ca nu are sold la casă să-i pretinzi dispoziții de plată/încasare. E și mai stupid dacă acel PFA e la normă de venit. Dar legislația pentru case de marcat nu e corelată cu cea contabilă și nici cu cea fiscală și de aici harababura de azi.
Cu cât știu mai multe cu atât îmi dau seama că știu prea puțin.

urs553
Mesaje: 253
Membru din: Mie Iun 19, 2013 10:15 am
Localitate: Oradea

Re: Document justificativ-sume de serviciu

#8 Mesaj de urs553 »

@TomaC

Ok.am inteles argumentele. Dvs cum recomandati sa procedam:
-sa se intocmeasca disp de plata la inceputul zilei pt iesirea banilor din casierie si inregistrare in casa de marcat ca sume de serviciu
-la sf zilei sa se faca o disp de incasare,prin care banii intra in casierie

?????

Va multumesc

Avatar utilizator
tomac
Mesaje: 25991
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am
Localitate: Beiuş, Bihor

Re: Document justificativ-sume de serviciu

#9 Mesaj de tomac »

Ieșirea banilor trebuie justificată la casierie, nu ca intrare de sume în sertar. Deci ea ar trebui să existe la casier în primul rând.
La predarea banilor din vânzări, în mod normal nu s-ar face de către casier dispoziție de încasare ci chitanță. Aceasta este, la fel, în principal pentru a justifica intrarea banilor în casierie nu pentru a justifica plecarea banilor în înțelesul OUG 91/2014 din sertarul casei.
În fapt așa cum e formulată OUG 91/2014, stric la punctul de lucru unde e amplasată casa de marcat documente justificative nu trebuie să fie întocmite pentru numerarul folosit ca sume de serviciu și nici pentru cele provenite din vânzări. Adică nici document justificativ de intrare și nici de ieșire. Da sumele intrate în sertar ca sume de serviciu sau sumele din vânzări retrase sau folosite pentru plăți direct din casa de marcat, trebuie marcate ca intrări de sume, respectiv ieșiri de sume.
Legislația este făcută cu dosul să zic așa. Nu ține seama de realitățile economice. nu ține seama de cazurile reale ale PFA sau II adică a micilor afaceri, cei care nu au casierie, unde acel PFA e și întreprinzător și vânzător și femeie de serviciu și contabil și casier. E absolut ilogic să nu zic imoral să-i ceri să facă dispoziții de plată dacă ia bani din casă sau dacă pune bani în casă. Da, să-i marcheze ca intrare/ieșire e ok și în opinia mea ar fi suficient pentru că vorbim totuși de un dispozitiv fiscal nu unul găsit pe stradă.
Cu cât știu mai multe cu atât îmi dau seama că știu prea puțin.

ciobanum
Mesaje: 997
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am

Re: Document justificativ-sume de serviciu

#10 Mesaj de ciobanum »

Buna ziua, am urmatoarea situatie: sc cu activitate comert cu amanuntul la sediul social, o singura getiune, practic activitatea se desfasoara intr`o singura incapere, magazinul, o singura persoana incaseaza banii si face toate platile. Pe bonurile fiscale de la casa de marcat sunt trecute numai incasarile din vanzari de marfuri, iar la sfarsitul zilei se scoate Z. Este obligatoriu ca sa fac DI in casierie pentru sumele cu care se fac platile, chiar daca de la furnizori am chitante? Ex: ziua X, incasari inregistrate pe bon de casa 500 lei, in timpul zilei se fac plati la furnizori de 300 lei, pentru 300 lei trebuie DI in casierie ca sa justific plata? care ar fi inregistrare contabila? Altfel cum as putea face, creditare firma patron, apoi avans spre decontare si fac platile din 542? fara a mai inregistra mereu iesirea banilor pe bonul de la casa de marcat?
Multumesc

Avatar utilizator
tomac
Mesaje: 25991
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am
Localitate: Beiuş, Bihor

Re: Document justificativ-sume de serviciu

#11 Mesaj de tomac »

Nu. Introduceți în casă sumele de serviciu la începutul zilei, iar atunci când luați bani din sertar (bani care provin din vânzările marcate în casă și din sumele de serviciu operate ca intrare) marcați o ieșire de numerar.
Cu cât știu mai multe cu atât îmi dau seama că știu prea puțin.

ciobanum
Mesaje: 997
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am

Re: Document justificativ-sume de serviciu

#12 Mesaj de ciobanum »

Multumesc pentru raspuns, inteleg ca in ziua X, in registrul de casa voi avea: incasari cf raport Z de la casa de marcat, sume de serviciu nu exista, iar apoi platile conform chitantelor de la furnizor, stat plata, depunere numerar la banca cf. foaie de varsamant, este corect? Multumesc!

Avatar utilizator
tomac
Mesaje: 25991
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am
Localitate: Beiuş, Bihor

Re: Document justificativ-sume de serviciu

#13 Mesaj de tomac »

Citiți cu atenție ceea ce v-am scris. Eu nu am spus asta. Orice sumă intrată/ieșită din casa de marcat se va marca în casă. Dacă dimineața se pun sume de serviciu în casă, pentru a se da rest, trebuie să introduceți în casă o intrare de numerar. Dacă în cursul zilei luați numerar din casă, numerar pe care să-l utilizați pentru plata furnizorilor, iarăși e nevoie să marcați o ieșire de numerar din casă.
Cu cât știu mai multe cu atât îmi dau seama că știu prea puțin.

andreis491
Mesaje: 479
Membru din: Lun Apr 04, 2011 12:20 pm

Re: Document justificativ-sume de serviciu

#14 Mesaj de andreis491 »

Recapitulez eu ce am inteles:
- la inceputul zilei sau in timpul zilei se introduc in casa bani de rest > intrarea se marcheaza in casa de marcat, fara a se intocmi DP/DI
- in timpul zilei, se plateste un furnizor > se marcheaza iesirea in casa de marcat ; nu se face DP/DI, chitanta primita dela furnizor fiind document justificativ.
- in timpul zilei, se trimite un angajat la banca sa depuna o parte din banii din casa > se face iesirea din casa de marcat si se intocmeste DP pe numele persoanei care pleaca cu banii.
- in timpul zilei, se trimite un angajat la Metro pentru achizitiona marfa > se face iesirea din casa de marcat si se intocmeste DP pe numele persoanei care pleaca cu banii.

Cam asta am inteles eu.

ciobanum
Mesaje: 997
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am

Re: Document justificativ-sume de serviciu

#15 Mesaj de ciobanum »

Multumesc, am inteles cum trebuie sa fac pe viitor, dar cum procedez pe luna martie, pe bonurile fiscale nu au fost operat iesiri pe bonuri, sunt multe plati la furnizor cu chitante, cum fac acum? fac creditare de la patron ca sa pot plati chitantele? voi avea in RC incasari: raport Z si creditare patron, plati: chitante, stat plata, fv la trezorerie in suma creditarii de la patron, asa e corect? daca din casa de marcat vreau sa fac restituire creditare patron, la fel, marchez iesirea pe casa de marcat si inregistrez cu DP in RC?

Scrie răspuns