Noutati legislative

Scrie răspuns
Mesaj
Autor
Doriana
Mesaje: 527
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am
Localitate: Timisoara
Contact:

#31 Mesaj de Doriana »

Registrul general de evidenta a salariatilor in forma electronica

Toti angajatorii vor fi obligati, incepand cu 1 septembrie 2006, sa intocmeasca si sa completeze registrul general de evidenta a salariatilor, in forma electronica.
Guvernul a aprobat in sedinta de astazi o Hotarare privind intocmirea si completarea registrului general de evidenta a salariatilor.
Nu au obligatia infiintarii registrului misiunile diplomatice, oficiile consulare straine cu sediul in Romania, precum si reprezentantele din Romania ale persoanelor juridice straine, pentru perioadele in care contractele individuale de munca incheiate cu cetatenii romani se inregistreaza la Inspectoratul teritorial de munca.

Registrul se completeaza in ordinea angajarii si cuprinde:
- elementele de identificare ale tuturor salariatilor: nume, prenume, CNP.
- data angajarii
- functia/ocupatia conform specificatiei COR sau a altor acte normative
- tipul contractului individual de munca
- data si temeiul incetarii contractului individual de munca.

Angajatorul trebuie sa transmita, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a hotararii, registrul in forma electronica la inspectoratul de munca in a carui raza teritoriala isi are sediul sau domiciliul, dupa caz.
O alta reglementare vizeaza obligatia angajatorului de a intocmi un dosar personal pentru fiecare din angajati. Dosarul cuprinde actele necesare angajarii, contractul individual de munca, actele aditionale si celelalte acte referitoare la modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca, precum si orice alte documente care certifica legalitatea si corectitudinea completarilor in registru.
La solicitarea scrisa a salariatului, angajatorul este obligat sa ii elibereze copii, certificate pentru conformitate cu originalul, ale documentelor existente in dosarul personal.
Registrul electronic si dosarele personale ale fiecarui salariat se vor pastra in conditii care sa asigure securitatea datelor si mentinerea lor pe termen lung.
Nerespectarea prevederile legale de catre angajatori, persoane fizice sau juridice, se sanctioneaza cu amenzi cuprinse intre 2.000 RON si 5.000 RON. Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre inspectorii de munca.
Inspectia Muncii trebuie sa adopte solutia tehnica privind registrul in forma electronica si aplicatia informatica pentru completarea si transmiterea registrului catre angajatori. Aplicatia informatica este distribuita gratuit angajatorilor care au obligatia infiintarii registrului.

Hotararea intra in vigoare la 1 septembrie 2006.

Sursa: Guvernul Romaniei - Biroul de presa - 03.02.2006
Concluzia este momentul in care te-ai plictisit sa mai gandesti...

Doriana
Mesaje: 527
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am
Localitate: Timisoara
Contact:

#32 Mesaj de Doriana »

ART. 5

(1) Angajatorul are obligaţia completării registrului în ordinea încheierii contractelor individuale de munca.

(2) Registrul cuprinde elementele de identificare a tuturor salariaţilor, data încheierii contractului individual de munca, data începerii activităţii, modificarea şi suspendarea contractului, durata acestuia, durata muncii exprimată în ore/zi, ocupaţia (funcţia şi/sau meseria), respectiv codul acesteia potrivit Clasificarii ocupatiilor din România (C.O.R.), salariul de baza prevăzut la data încheierii contractului, data încetării contractului şi temeiul legal al încetării acestuia, numele, prenumele şi semnatura persoanei care face înscrierea.

(2^1 ) Fiecare operaţiune efectuată în registru va fi certificată, prin semnatura şi ştampila, de către o persoana numita prin act administrativ de către angajator sau de către reprezentantul legal al acestuia.

(3) Înscrierile în registru se efectuează la data încheierii contractului individual de munca, precum şi la data încetării acestuia, în conformitate cu prevederile anexei nr. 1.

(4) Înregistrările din registru se vor efectua numai în limba romana, citeţ, cu tus/pix negru, iar corectarea erorilor materiale din cuprinsul acestuia se va realiza prin bararea datelor înscrise eronat, astfel încât sa se poată citi vechea înregistrare, şi prin înscrierea dedesubt, în culoare roşie, a datelor exacte. În cazul în care înscrierea nu se poate face dedesubt, se bareaza întregul rând şi se face trimitere la noul rând care conţine datele exacte.---------------

Alin. (2) al art. 5 a fost modificat de HOTĂRÂREA nr. 290 din 4 martie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 238 din 18 martie 2004.

Alin. (2^1) al art. 5 a fost introdus de HOTĂRÂREA nr. 290 din 4 martie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 238 din 18 martie 2004.

Alin. (3) şi (4) ale art. 5 au fost modificate de HOTĂRÂREA nr. 290 din 4 martie 2004 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 238 din 18 martie 2004.
Concluzia este momentul in care te-ai plictisit sa mai gandesti...

Avatar utilizator
tomac
Mesaje: 25996
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am
Localitate: Beiuş, Bihor

#33 Mesaj de tomac »

A apărut OMFP 409/17.03.2006, care prevede obligaţia depunerii la fisc a declaraţiei 100 cu cod de bare fără a se mai depune şi pe dischetă. Obligaţia este numai pentru acei contribuabili aflaţi în administrarea unităţilor fiscale a municipiilor şi a sectoarelor din Bucureşti. Pentru ceilalţi (AFP-uri orăşeneşti sau comunale) declaraţia cu cod de bare este opţională.

A apărut Ordinul 216 din 21/03/2006 pentru prorogarea termenului de depunere a declaratiei fiscale privind stabilirea comisionului datorat de angajatori, pînă la 25/04/2006.

A apărut Ordinul 142 din 24/03/2006 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate nr. 221/2005 pentru aprobarea normelor metodologice privind contributia de asigurari sociale de sanatate.
Acest ordin stabileste în sfârşit modul în care se numesc fişierele ce se raportează la Casele de asigurări de sănătate, stabilind pentru acestea un nume unic indiferent de judeţ.
Din păcate, deşi în ordin se scrie că trebuie respectate structurile bazelor de date, ca denumire şi lungime, şi-au dat cu stângu'n dreptu' :lol: (ca de obicei) la punctul 4 din acest ordin, punct prin care culmea ironiei abrogă structura fişierelor. Eu cred că au vrut să scrie de numele fişierelor, da' s-au încurcat.
Cu cât știu mai multe cu atât îmi dau seama că știu prea puțin.

Doriana
Mesaje: 527
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am
Localitate: Timisoara
Contact:

#34 Mesaj de Doriana »

In temeiul art. 33 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
avand in vedere dispozitiile art. 521 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si pentru a se asigura informatiile necesare determinarii bazei TVA pentru resursa proprie a Romaniei, adoptata in conformitate cu prevederile Regulamentului Consiliului nr. 1.553/1989 privind regimul unitar definitiv de colectare a resurselor proprii provenite din taxa pe valoarea adaugata,


presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:


Art. 1. - Se aproba modelul si continutul formularului (392) "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii", cod MFP 14.13.01.02/i, prevazut in anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aproba modelul si continutul formularului (393) "Declaratie informativa privind veniturile obtinute din vanzarea de bilete pentru transportul rutier international de persoane, cu locul de plecare din Romania", cod MFP 14.13.01.02/v, prevazut in anexa nr. 2.
Art. 3. - Formularele prevazute la art. 1 si 2 se completeaza si se depun conform instructiunilor de completare prevazute in anexa nr. 3.
Art. 4. - Caracteristicile de tiparire, modul de difuzare, de utilizare si pastrare a formularelor prevazute la art. 1 si 2 sunt stabilite in anexa nr. 4.
Art. 5. - Procedura de gestionare a formularelor (392) "Declaratie informativa privind livrarile de bunuri si prestarile de servicii" si (393) "Declaratie informativa privind veniturile obtinute din vanzarea de bilete pentru transportul rutier international de persoane, cu locul de plecare din Romania", este stabilita in anexa nr. 5.
Art. 6. - Anexele nr. 1-5 fac parte integranta din prezentul ordin.
Art. 7. - Declaratiile prevazute la art. 1 si 2 se depun la organul fiscal competent, pana la data de 1 martie 2007 inclusiv.
......... S.A.M.D..........
Concluzia este momentul in care te-ai plictisit sa mai gandesti...

pintiliem
Mesaje: 212
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am
Localitate: Cluj-Napoca

#35 Mesaj de pintiliem »

Semnalez pentru cei interesati Ordinul 1019/2007, care limiteaza depunerea rectificativelor la CAS



ORDIN nr. 1.019 din 23 noiembrie 2007
pentru modificarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 340/2001


EMITENT: MINISTERUL MUNCII, FAMILIEI ŞI EGALITĂŢII DE ŞANSE
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 831 din 5 decembrie 2007

Având în vedere:
- Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 91/2007 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul protecţiei sociale;
- Hotărârea Guvernului nr. 381/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse,

ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse emite următorul ordin:

ART. I
Normele de aplicare a prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările ulterioare, aprobate prin Ordinul ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 340/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 10 mai 2001, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La capitolul A secţiunea I, punctul 1 va avea următorul cuprins:
"1. Asigurarea evidenţei nominale a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat se realizează pe baza Declaraţiei privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat, denumită în continuare Declaraţia nominală, conform modelului prezentat în anexele nr. 1.1-1.4.
Obligaţia de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat este reprezentată de contribuţia de asigurări sociale, denumită în continuare contribuţie.
În situaţia în care se constată erori în cuprinsul declaraţiilor nominale, indiferent de motivele care au cauzat producerea acestora, şi/sau modificări ale datelor pe baza cărora se determină stagiul de cotizare şi punctajul mediu anual ale asiguratului, angajatorii, precum şi instituţiile care efectuează plata drepturilor de şomaj pentru şomeri au obligaţia să depună o declaraţie rectificativă privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat, denumită în continuare declaraţie rectificativă, la casa teritorială de pensii unde a fost depusă şi declaraţia nominală pe care o modifică.
Declaraţia nominală şi declaraţia rectificativă au regimul juridic al unor declaraţii pe propria răspundere.
Pentru perioadele ulterioare datei de 1 august 2007, se pot depune declaraţii rectificative numai în următoarele situaţii:
a) au intervenit modificări cu privire la elementele de identificare a asiguratului: nume, prenume, cod numeric personal[/b];
b) au intervenit modificări ale datelor pe baza cărora se determină stagiul de cotizare şi punctajul asiguratului, cum ar fi: numărul zilelor lucrate în cadrul lunii de referinţă; numărul zilelor de indemnizaţii;
c) a fost omisă înscrierea unui/unor asigurat/asiguraţi;
d) asiguratul/asiguraţii a/au fost înregistrat/înregistraţi fără temei şi este necesară anularea respectivei înregistrări.
Pentru situaţiile în care au intervenit modificări cu privire la veniturile înscrise în declaraţia nominală, prin acordarea retroactivă a unor drepturi băneşti asupra cărora se datorează contribuţie, nu se depune declaraţie rectificativă. Aceste venituri se includ în baza de calcul a lunii în care aceste drepturi se achită. Fac excepţie situaţiile în care drepturile băneşti în cauză au fost acordate în baza unor hotărâri judecătoreşti definitive şi irevocabile, precum şi situaţiile în care prin astfel de hotărâri se dispune reîncadrarea în muncă a unor persoane, cazuri pentru care se întocmesc declaraţii rectificative corespunzătoare fiecărei luni.
La depunerea la casa teritorială de pensii a declaraţiilor rectificative, acestea vor fi însoţite de o notă justificativă întocmită de angajator, semnată de conducătorul unităţii, prin care se motivează necesitatea efectuării rectificărilor, şi de copia documentului legal care stă la baza acestora."
2. La capitolul A secţiunea I punctul 5 rubrica E, al doilea paragraf, referitor la baza lunară de calcul la care angajatorul datorează contribuţia, se abrogă.
3. La capitolul A secţiunea I, titlul subsecvent punctului 5 va avea următorul cuprins:
"Declaraţia pe propria răspundere a persoanelor care se află în una dintre situaţiile de la art. 5 alin. (1) pct. I sau II din lege şi care desfăşoară şi alte activităţi decât cele care decurg din aceste calităţi".
4. La capitolul A secţiunea I, punctul 6 va avea următorul cuprins:
"6. Persoanele care la data de 1 ianuarie 2008 realizează venituri brute care nu sunt încasate ca urmare a încadrării în una dintre situaţiile de la art. 5 alin. (1) pct. I sau II din lege au obligaţia ca până la data de 1 februarie 2008 să declare unităţii de la care obţin astfel de venituri dacă, în acelaşi timp, la altă unitate, se află şi în una dintre situaţiile de la art. 5 alin. (1) pct. I sau II din lege.
Modelul declaraţiei este prezentat în anexa nr. 2.
Persoanele care după data de 1 ianuarie 2008 vor obţine astfel de venituri fac această declaraţie la începutul derulării respectivei activităţi.
În situaţia în care se constată că declarantul nu se află în niciuna dintre situaţiile enumerate, unitatea de la care se obţin veniturile nu calculează contribuţia de asigurări sociale, deoarece aceasta nu se datorează."
5. La capitolul A secţiunea I, punctul 7 va avea următorul cuprins:
"7. În sistemul public de pensii se pot asigura, prin contract de asigurare socială, persoanele care doresc să-şi completeze venitul asigurat şi care se regăsesc în situaţiile prevăzute la art. 5 alin. (1) pct. I, II şi III din lege, respectiv:
a) desfăşoară activitate pe bază de contract individual de muncă;
b) sunt funcţionari publici;
c) desfăşoară activitate într-o funcţie electivă;
d) sunt numite în cadrul autorităţii executive, legislative ori judecătoreşti;
e) sunt membri cooperatori într-o organizaţie a cooperaţiei meşteşugăreşti;
f) beneficiază de drepturi băneşti ce se suportă din bugetul asigurărilor pentru şomaj.
De asemenea, în sistemul public de pensii se pot asigura, pe bază de contract de asigurare socială, în condiţiile legii, orice alte persoane care nu se regăsesc în situaţiile prevăzute la art. 5 alin. (1) din lege, inclusiv persoane care nu realizează venituri din activităţi profesionale."
6. La capitolul A secţiunea I, punctul 8 va avea următorul cuprins:
"8. Contractul de asigurare socială se încheie între persoana interesată sau, după caz, mandatarul acesteia, desemnat prin procură specială, şi casa teritorială de pensii din raza de domiciliu sau reşedinţă a persoanei interesate.
Contractul de asigurare socială se încheie în formă scrisă şi produce efecte numai pentru viitor, de la data înregistrării acestuia la casa teritorială de pensii.
Asiguraţii pe bază de declaraţie de asigurare care fac dovada că în anul fiscal precedent nu au realizat venituri nu datorează contribuţie de asigurări sociale pentru perioada respectivă. Anul fiscal este anul calendaristic. Dovedirea nerealizării veniturilor se face de către asiguraţi cu documentele contabile prevăzute de legislaţia în materie sau cu adeverinţe eliberate de organele fiscale competente. În situaţia în care s-au achitat contribuţii de asigurări sociale pentru perioade în care nu au fost realizate venituri, acestea nu se restituie, fiind luate în calcul la stabilirea stagiului de cotizare şi la stabilirea punctajului pentru pensionare.
Declaraţia şi contractul de asigurare socială constituie titluri de creanţă şi devin titluri executorii la data la care creanţa bugetară este scadentă conform legii.
Colectarea contribuţiilor de asigurări sociale datorate în baza declaraţiei sau a contractului de asigurare socială, precum şi evidenţa asiguraţilor pe baza acestor documente se fac de către casele teritoriale de pensii în evidenţa cărora aceştia se află.
Venitul asigurat înscris în declaraţia sau contractul de asigurare socială poate fi modificat prin depunerea unei comunicări de modificare a declaraţiei de asigurare sau, după caz, prin încheierea unui act adiţional la contractul de asigurare socială.
Actul adiţional la declaraţia sau contractul de asigurare socială produce efecte pentru viitor, de la data înregistrării acestuia la casa teritorială de pensii."
7. La capitolul A secţiunea I punctul 10, primul paragraf va avea următorul cuprins:
"10. Sunt obligate să depună declaraţie de asigurare persoanele care realizează venituri ca urmare a încadrării în una sau mai multe dintre situaţiile prevăzute la art. 5 alin. (1) pct. IV din lege, indiferent de nivelul veniturilor realizate anual."
8. La capitolul A secţiunea a II-a, titlul subsecvent punctului 17 va avea următorul cuprins:
"Baza lunară de calcul al contribuţiei individuale de asigurări sociale a asiguraţilor prevăzuţi la art. 5 alin. (1) pct. I şi II din lege".
9. La capitolul A secţiunea a II-a, punctul 18 va avea următorul cuprins:
"18. Baza lunară de calcul al contribuţiei individuale de asigurări sociale o constituie venitul brut realizat lunar de către asiguraţii care se regăsesc în situaţiile de la art. 5 alin. (1) pct. I şi II din lege. Constituie bază lunară de calcul al contribuţiei individuale de asigurări sociale şi veniturile brute realizate de persoanele care nu se mai regăsesc în aceste situaţii, dar încasează venituri ca urmare a faptului că au deţinut una din calităţile de la art. 5 alin. (1) pct. I şi II din lege.
În cazul persoanelor care se regăsesc în situaţia prevăzută la art. 5 alin. (1) pct. III din lege, pentru care legea dispune că se datorează contribuţie de asigurări sociale, baza de calcul al acesteia o constituie respectivele drepturi băneşti achitate din bugetul asigurărilor pentru şomaj."
10. La capitolul A secţiunea a II-a, punctul 19 va avea următorul cuprins:
"19. Prin sintagma venitul brut realizat lunar se înţelege totalitatea veniturilor în bani sau în natură, indiferent de fondurile din care acestea se achită, realizate de asiguraţii care se află în una sau mai multe dintre situaţiile de la art. 5 alin. (1) pct. I şi II din lege. În venitul brut realizat de aceste categorii de persoane sunt incluse şi acele venituri în bani sau în natură care sunt obţinute ca urmare a desfăşurării unor activităţi remunerate, în folosul unor entităţi, altele decât angajatorul/angajatorii la care se derulează activitatea de bază."
11. La capitolul A secţiunea a II-a, punctul 20 va avea următorul cuprins:
"20. Potrivit art. 26 din lege, contribuţia de asigurări sociale nu se datorează pentru sumele reprezentând:
a) prestaţii suportate din bugetul asigurărilor sociale de stat, inclusiv cele acordate pentru accidente de muncă şi boli profesionale;
b) diurne de deplasare şi de delegare, indemnizaţii de delegare, detaşare şi transfer, precum şi drepturi de autor;
c) participarea salariaţilor la profit."
12. Anexa nr. 2 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
ART. II
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Bucureşti, 23 noiembrie 2007, Nr. 1.019.

pintiliem
Mesaje: 212
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am
Localitate: Cluj-Napoca

#36 Mesaj de pintiliem »

In MO 13/8 Ian 2008 a fost republicata OG 65/1994 privind organizarea activităţii de expertiză contabilă şi a contabililor autorizaţi


CAPITOLUL I
Calitatea de expert contabil şi contabil autorizat

Art. 1. - Profesia de expert contabil şi de contabil autorizat se exercită de către persoanele care au această calitate, în condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă.
Art. 2. - (1) Expertul contabil este persoana care a dobândit această calitate în condiţiile prezentei ordonanţe şi are competenţa profesională de a organiza şi conduce contabilitatea, de a supraveghea gestiunea societăţilor comerciale, de a întocmi situaţiile financiare şi de a efectua expertize contabile.
(2) Asupra constatărilor, concluziilor, opiniilor şi recomandărilor sale, expertul contabil întocmeşte raport.
(3) Contabilul autorizat este persoana care a dobândit această calitate în condiţiile prezentei ordonanţe şi are competenţa de a ţine contabilitatea şi de a pregăti lucrările în vederea întocmirii situaţiilor financiare.
Art. 3. - (1) Accesul la profesia de expert contabil şi de contabil autorizat se face pe bază de examen de admitere, la care să se obţină cel puţin media 7 şi minimum nota 6 la fiecare disciplină, efectuarea unui stagiu de 3 ani şi susţinerea unui examen de aptitudini la terminarea stagiului.
(2) În termen de 6 luni de la publicarea prezentei ordonanţe în Monitorul Oficial al României, prin hotărâre a Guvernului va fi aprobat Regulamentul privind accesul la profesia de expert contabil şi de contabil autorizat. Regulamentul va fi elaborat de Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România şi avizat de Ministerul Finanţelor şi de Ministerul Educaţiei Naţionale.
Art. 4. - (1) Se poate prezenta la examenul de admitere prevăzut la art. 3 pentru profesia de expert contabil persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:
a) are capacitate de exerciţiu deplină;
b) are studii economice superioare cu diplomă recunoscută de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului;
c) nu a suferit nicio condamnare care, potrivit legislaţiei în vigoare, interzice dreptul de gestiune şi de administrare a societăţilor comerciale.
(2) La cerere, persoanele care au titlul de academician, profesorii şi conferenţiarii universitari, doctorii în economie şi doctorii docenţi, cu specialitatea finanţe sau contabilitate, au acces la profesia de expert contabil pe baza titlului de doctor, cu îndeplinirea condiţiilor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi c) şi susţinerea unui interviu privind normele de organizare şi funcţionare a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi.
Art. 5. - Se poate prezenta la examenul de admitere prevăzut la art. 3 pentru profesia de contabil autorizat persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:
a) are capacitate de exerciţiu deplină;
b) are studii medii cu diplomă recunoscută de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului;
c) nu a suferit nicio condamnare, care, potrivit legislaţiei în vigoare, interzice dreptul de gestiune şi de administrare a societăţilor comerciale.

CAPITOLUL II
Exercitarea profesiei de expert contabil şi de contabil autorizat


SECŢIUNEA 1
Expertul contabil

Art. 6. - Expertul contabil poate executa pentru persoanele fizice şi juridice următoarele lucrări:
a) ţine sau supraveghează contabilitatea şi întocmeşte sau verifică şi semnează situaţiile financiare;
b) acordă asistenţă privind organizarea şi ţinerea contabilităţii;
c) efectuează analize economico-financiare şi evaluări patrimoniale;
d) efectuează expertize contabile dispuse de organele judiciare sau solicitate de persoane fizice ori juridice în condiţiile prevăzute de lege;
e) execută alte lucrări cu caracter financiar-contabil, de organizare administrativă şi informatică;
f) îndeplineşte, potrivit dispoziţiilor legale, atribuţiile prevăzute în mandatul de cenzor la societăţile comerciale;
g) acordă asistenţa de specialitate necesară pentru înfiinţarea şi reorganizarea societăţilor comerciale;
h) efectuează pentru persoane fizice şi juridice servicii profesionale care presupun cunoştinţe de contabilitate.
Art. 7. - Persoanele fizice şi juridice care au calitatea de expert contabil pot efectua activităţile de audit financiar şi consultanţă fiscală, cu respectarea reglementărilor specifice acestor activităţi.
Art. 8. - Experţii contabili pot să-şi exercite profesia individual ori se pot constitui în societăţi comerciale potrivit legii.
Art. 9. - Societăţile comerciale de expertiză contabilă trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să aibă ca obiect de activitate exercitarea profesiei de expert contabil;
b) majoritatea acţionarilor sau asociaţilor să fie experţi contabili şi să deţină majoritatea acţiunilor sau a părţilor sociale;
c) consiliul de administraţie al societăţii comerciale să fie ales în majoritate dintre acţionarii sau asociaţii experţi contabili;
d) acţiunile să fie nominative şi orice nou asociat sau acţionar să fie admis de adunarea generală.



SECŢIUNEA a 2-a
Contabilul autorizat

Art. 10. - Contabilul autorizat poate executa pentru persoanele fizice şi juridice următoarele lucrări:
a) ţine contabilitatea operaţiunilor economico-financiare prevăzute în contract;
b) pregăteşte lucrările în vederea elaborării situaţiilor financiare.
Art. 11. - Contabilii autorizaţi pot să-şi exercite profesia individual ori în societăţi comerciale.


SECŢIUNEA a 3-a
Dispoziţii comune privind experţii contabili şi contabilii autorizaţi

Art. 12. - (1) Experţilor contabili şi contabililor autorizaţi le este interzis să efectueze lucrări pentru operatorii economici sau pentru instituţiile la care sunt salariaţi şi pentru cei cu care angajatorii lor sunt în raporturi contractuale ori se află în concurenţă. De asemenea, le este interzis să efectueze lucrări pentru operatorii economici, în cazul în care sunt rude sau afini până la gradul al patrulea inclusiv sau soţi ai administratorilor.
(2) Experţii contabili şi contabilii autorizaţi nu pot efectua pentru terţi lucrările prevăzute la art. 6 şi 10, în situaţia în care există elemente care atestă starea de conflict de interese sau de incompatibilitate.
(3) Activitatea de cenzor poate fi desfăşurată, potrivit legii, de către experţii contabili, persoanele cu studii economice superioare cu diplomă recunoscută de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi experienţă în activitatea financiar-contabilă de cel puţin 5 ani, precum şi de către societăţile comerciale membre ale Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România.
Art. 13. - Experţii contabili şi contabilii autorizaţi garantează răspunderea civilă privind activitatea desfăşurată, prin subscrierea unei poliţe de asigurare sau prin vărsarea unei contribuţii la fondul de garanţii.
Art. 14. - Relaţiile experţilor contabili, contabililor autorizaţi şi societăţilor comerciale de profil cu clienţii se stabilesc prin contract scris de prestări de servicii, semnat de ambele părţi.
Art. 15. - Onorariile stabilite pentru expertizele contabile dispuse din oficiu în cursul procesului penal, conform art. 116, 124 şi 125 din Codul de procedură penală, în cauzele privind infracţiuni prevăzute în Codul penal sau în legi speciale, prin care a fost prejudiciat avutul public, vor fi avansate de la bugetul de stat prin bugetele Ministerului Justiţiei, Ministerului Public sau Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, după caz, urmând ca sumele să fie recuperate de la persoanele vinovate la pronunţarea hotărârii judecătoreşti definitive.


SECŢIUNEA a 4-a
Răspunderile experţilor contabili şi ale contabililor autorizaţi

Art. 16. - (1) Experţii contabili şi contabilii autorizaţi răspund, în exercitarea profesiei, disciplinar, administrativ, civil şi penal, după caz, potrivit legii.
(2) Limitele răspunderii civile a experţilor contabili şi contabililor autorizaţi se stabilesc prin contractele de prestări de servicii încheiate în condiţiile legii, în funcţie de uzanţele interne şi internaţionale ale profesiei contabile.
Art. 17. - (1) Sancţiunile disciplinare ce se aplică experţilor contabili şi contabililor autorizaţi, în raport cu gravitatea abaterilor săvârşite, sunt următoarele:
a) mustrare;
b) avertisment scris;
c) suspendarea dreptului de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat pe o perioadă de timp de la 3 luni la un an;
d) interzicerea dreptului de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat.
(2) Abaterile în funcţie de care se aplică sancţiunile disciplinare se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare.

ened237
Mesaje: 261
Membru din: Mar Ian 23, 2007 1:00 am

#37 Mesaj de ened237 »

Pentru legislatie si aici:

http://legislatie.just.ro/Default.aspx

Avatar utilizator
teodorg133
Mesaje: 993
Membru din: Mar Mar 11, 2008 12:00 am
Localitate: constanta

#38 Mesaj de teodorg133 »

Impozitul pe profit pentru anul in curs va fi declarat in 2009 prin utilizarea unui nou model al formularului 101 - Declaratie privind impozitul pe profit-, conform unui proiect de ordin al Agentiei Nationale de Administrare fiscala (ANAF).

Proiectul de ordin al ANAF vizeaza modificarea si completarea Ordinului ANAF nr.101/2008 privind aprobarea modelului si continutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor, taxelor si contributiilor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau retinere la sursa, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I nr.70 din 30 ianuarie 2008.

Astfel, proiectul ANAF inlocuieste actualul formular 101 - Declaratie privind impozitul pe profit -, cu un nou model al declaratiei, si modifica, totodata, instructiunile de completare.

Proiectul ANAF aduce modificari si in cazul instructiunilor de completare a formularului 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat", a formularului 102 " Declaratie privind obligatiile de plata la bugetele asigurarilor sociale si fondurilor speciale" si a formularului 104 „Declaratie privind distribuirea intre asociati a veniturilor si cheltuielilor”.

Trebuie mentionat ca, potrivit legislatiei fiscale in vigoare, formularul 100 este utilizat pentru declararea impozitului pe veniturile din salarii, in timp ce, formularul 102 este folosit, in principal, pentru declararea urmatoarelor obligatii fiscale :
a) contributii sociale datorate de angajator;
b) contributii sociale retinute de la asigurati;
c) contributia angajatorilor la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale;
d) contributia pentru finantarea unor cheltuieli de sanatate pentru produsele din tutun si pentru bauturi alcoolice;
e) contributia pentru finantarea unor cheltuieli de sanatate din activitati publicitare la produsele din tutun si bauturi alcoolice.

Proiectul de ordin al ANAF ar urma se aplice pentru declararea impozitelor si taxelor datorate incepand cu 1 ianuarie 2009, cu termen de declarare 25 februarie 2009, cu exceptia prevederilor referitoare la Declaratia privind impozitul pe profit, care se vor aplica incepand cu declararea obligatiilor anuale aferente anului fiscal 2008.

________

Pentru mai multe informatii, puteti consulta Proiectul de Ordin al ANAF si modelul formularului 101, pe care vi le prezentam ca fisiere atasate (preluate de pe portalul ANAF, sectiunea legislatie/transparenta decizionala)
[color=red] "Visează ca şi cum ai trăi veşnic, dar trăieşte ca şi cum ai muri azi, căci nu contează anii din viaţa ta, ci viaţa din anii tăi".
[/color]
http://www.lumeaingerilor.ro/Home/tabid/36/Default.aspx

Avatar utilizator
teodorg133
Mesaje: 993
Membru din: Mar Mar 11, 2008 12:00 am
Localitate: constanta

#39 Mesaj de teodorg133 »

Tot prin ordonanta de urgenta, Guvernul va aduce modificari in privinta Taxei pe Valoare Adaugata, si anume "posibilitatea compensarii TVA-ului de recuperat cu TVA-ul de platit sau cu alte impozite datorate bugetului de stat si in lunile ulterioare lunii in care s-au depus cererile de restituire, precum si dupa expirarea termenului legal de 45 de zile", dupa cum a afirmat premierul Boc.

"Din nou, o masura, prin posibilitatea compensarii TVA-ului de recuperat cu cel de platit, sa eliminam blocajele, birocratia, pierderile de timp care au loc in sistem si prin care, pe de o parte, intreprinzatorii castiga timp, isi recupereaza sumele financiare pe care le au, iar bugetul de stat este alimentat cu aceste sume din TVA necesare alocarii in alte domenii. Pentru aceasta, va fi emisa o ordonanta de urgenta pentru modificarea Codului Fiscal", a declarat primul-ministru Emil Boc.



PS. O treaba buna ar fi... :oops:
[color=red] "Visează ca şi cum ai trăi veşnic, dar trăieşte ca şi cum ai muri azi, căci nu contează anii din viaţa ta, ci viaţa din anii tăi".
[/color]
http://www.lumeaingerilor.ro/Home/tabid/36/Default.aspx

Avatar utilizator
balteanuc692
Mesaje: 3386
Membru din: Mie Ian 21, 2009 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

#40 Mesaj de balteanuc692 »

Am si o microintreprindere..pe 2009 va fi 3% impozitul pe venit micro? Multumesc.

Avatar utilizator
teodorg133
Mesaje: 993
Membru din: Mar Mar 11, 2008 12:00 am
Localitate: constanta

#41 Mesaj de teodorg133 »

da :wink:
[color=red] "Visează ca şi cum ai trăi veşnic, dar trăieşte ca şi cum ai muri azi, căci nu contează anii din viaţa ta, ci viaţa din anii tăi".
[/color]
http://www.lumeaingerilor.ro/Home/tabid/36/Default.aspx

Avatar utilizator
balteanuc692
Mesaje: 3386
Membru din: Mie Ian 21, 2009 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

#42 Mesaj de balteanuc692 »

Multumesc. S-o mai putea depune un 010 sa o trec la impozit pe profit? Ca profit nu face :D

Avatar utilizator
teodorg133
Mesaje: 993
Membru din: Mar Mar 11, 2008 12:00 am
Localitate: constanta

#43 Mesaj de teodorg133 »

Daca e prin optiune, NU...a fost pana la 31 ian.(oficial, NU...poate :wink: )
Daca a depasit CA, sau numai are salariati....DA...cu dovezile de rigoare (balanta sau decizii de incetare)... :oops:
[color=red] "Visează ca şi cum ai trăi veşnic, dar trăieşte ca şi cum ai muri azi, căci nu contează anii din viaţa ta, ci viaţa din anii tăi".
[/color]
http://www.lumeaingerilor.ro/Home/tabid/36/Default.aspx

Avatar utilizator
balteanuc692
Mesaje: 3386
Membru din: Mie Ian 21, 2009 12:00 am
Localitate: Bucuresti
Contact:

#44 Mesaj de balteanuc692 »

Multumesc, o las asa ca are salariati. Am inteles ca din 2010 nu vor mai exista microintreprinderi...

Avatar utilizator
teodorg133
Mesaje: 993
Membru din: Mar Mar 11, 2008 12:00 am
Localitate: constanta

#45 Mesaj de teodorg133 »

GUVERNUL ROMÂNIEI
HOTĂRÂRE
pentru abrogarea Hotărârii Guvernului nr. 831/1997 pentru
aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea
financiară şi contabilă şi a normelor metodologice privind
întocmirea şi utilizarea acestora
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art.
4 alin. (1) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. – Se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 831/1997 pentru
aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiară
şi contabilă şi a normelor metodologice privind întocmirea şi utilizarea
acestora, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 368
din 19 decembrie 1997.
Art. 2. – Formularele financiar-contabile al căror regim special de
tipărire, înseriere şi numerotare este prevăzut în mod expres prin acte
normative se asigură de Compania Naţională "Imprimeria Naţională" -
S.A. sau de către unităţi tipografice abilitate de aceasta.
Art. 3. – Ministerul Finanţelor Publice va elabora norme privind
stabilirea sistemului de înseriere şi numerotare a formularelor
financiar-contabile prevăzute la art. 2.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
[color=red] "Visează ca şi cum ai trăi veşnic, dar trăieşte ca şi cum ai muri azi, căci nu contează anii din viaţa ta, ci viaţa din anii tăi".
[/color]
http://www.lumeaingerilor.ro/Home/tabid/36/Default.aspx

Scrie răspuns