amenajare spatiu

Mesaj
Autor
nicolescus
Mesaje: 148
Membru din: Vin Noi 20, 2009 12:00 am

amenajare spatiu

#1 Mesaj de nicolescus »

Buna ziua. Am si eu o intrebare dragi colegi:
- o societate A inchirieaza de la alta societate B un spatiu pentru a-si desfasura activitatea( unul dintre asociati este in ambele societati). Acest spatiu nu este amenajat in intregime , iar societatea A face niste investitii rezultand doua garsoniere unde vor sta muncitorii angajati din alt judet. Investitii inseamna: materiale de contrsuctii, sanitare, electrice, inclusiv paturi, saltele, prosoape, masina de spalat, etc..... Societatea A este platitoare de impozit pe profit.
Intrebarea este: pot pune toate aceste cheltuieli pe un cont, sa zicem 231, iar in momentul in care se termina investitia sa amortizez cheltuiala pe perioada contractului de inchiriere?
Va multumesc frumos.

paturcai
Mesaje: 8077
Membru din: Mie Feb 07, 2007 12:00 am

Re: amenajare spatiu

#2 Mesaj de paturcai »

Lucrarile de amenajare au fost inregistrate in contul 231 ca amenajari ale spatiului. (corect)

Potrivit prevederilor art 24 alin (3) lit a din Legea 571/2003 privind Codul fiscal:

"Sunt, de asemenea, considerate mijloace fixe amortizabile:
a) investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune sau altele asemenea".
Pentru cheltuielile cu investitiile efectuate la mijloacele fixe concesionate, inchiriate sau luate in locatie de gestiune, amortizarea fiscala se calculeaza de cel care a efectuat investitia, pe perioada contractului sau pe durata normala de utilizare, dupa caz (art 24 alin 11 lit c din Codul fiscal ).

Conform pct 111 din OMFP 3055/2009 privind reglementarile contabile conforme cu directivele europene:
" 111. - (1) Amortizarea imobilizarilor corporale concesionate, inchiriate sau in locatie de gestiune se calculeaza si se inregistreaza in contabilitate de catre entitatea care le are in proprietate.
(2) Se supun, de asemenea, amortizarii investitiile efectuate la imobilizarile corporale luate cu chirie, pe durata contractului de inchiriere.

La expirarea contractului de inchiriere, valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii. In functie de clauzele cuprinse in contractul de inchiriere, transferul poate reprezenta o vanzare de active sau o alta modalitate de cedare. Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor se efectueaza conform prezentelor reglementari".
Avand in vedere aceste prevederi legale, rezulta urmatoarele:

1. amortizarea investitiilor efectuate la spatiul inchiriat se face de catre chirias pe durata contractului de inchiriere.
2. colectarea cheltuielilor cu amenajarea spatiului inchiriat se face cu ajutorul contului 231"Imobilizari corporale in curs de executie"
3. la receptia lucrarilor de investitii, soldul contului 231 se transfera in contul 212"Constructii", analitic "Amenajari spatii inchiriate"
4. incepand cu luna urmatoare receptiei lucrarilor de investitii, chiriasul va calcula si inregistra amortizarea prin formula contabila:
6811 "Cheltuieli de exploatare privind amortizarea imobilizarilor" = 2812 "Amortizarea constructiilor"
5. concomitent cu deducerea amortizarii fiscale aferente investitiei efectuate, se vor inregistra veniturile rezultate din contractele de inchiriere. Este necesar ca in contractul de inchiriere sa se prevada posibilitatea subinchirierii spatiului amenajat catre diverse persoane fizice.

Drepturi de proprietate intelectuala: R&S (http://contabilul.manager.ro/a/8637/inv ... tabil.html)
Am vazut viitorul. Nu mi-l permit!

romani473
Mesaje: 582
Membru din: Mie Apr 01, 2009 12:00 am
Localitate: cluj napoca
Contact:

Re: amenajare spatiu

#3 Mesaj de romani473 »

Buna, toate amenajarile la spatiul nou inchiriat se trec direct pe ct 231, indiferent ca sunt calculatoare, telefoane, electrocasnice?

Note contabile chirias:
Achizitie:
231= 404
4426=404

Dupa ce se pune in functiune pct de lucru
212 = 231 toata suma

Amortizare
2812 = 212
6811 = 2812 per ctr chirie

Este corect?

Dar sumele din 212 nu ar trebui declarate la taxe si impozite?

Multumesc,
IoanaR

urs553
Mesaje: 253
Membru din: Mie Iun 19, 2013 10:15 am
Localitate: Oradea

Re: amenajare spatiu

#4 Mesaj de urs553 »

Daca constructiile sunt cladiri ,valoarea lor se declara la Primarie DITL.
Daca vorbim doar de amenajari,valoarea lor intra in baza de calcul al imp.pe constructii speciale.

romani473
Mesaje: 582
Membru din: Mie Apr 01, 2009 12:00 am
Localitate: cluj napoca
Contact:

Re: amenajare spatiu

#5 Mesaj de romani473 »

Si trebuie declarat de chirias si achitat?

Multumesc,
IoanaR

romani473
Mesaje: 582
Membru din: Mie Apr 01, 2009 12:00 am
Localitate: cluj napoca
Contact:

Re: amenajare spatiu

#6 Mesaj de romani473 »

Anuntam propietarul de investitie si el declara mai departe. Multumesc, :mrgreen:
IoanaR

romani473
Mesaje: 582
Membru din: Mie Apr 01, 2009 12:00 am
Localitate: cluj napoca
Contact:

Re: amenajare spatiu

#7 Mesaj de romani473 »

Poate inteleg eu gresit, se trece pe contul de cheltuieli si dupa pe amortizare :( ?




Societatile comerciale pot utiliza bunuri mobile sau imobile in baza unor contracte de inchiriere, situatii in care acestia pot efectua asupra lor doua categorii de lucrari:
- lucrari de intretinere si reparatii, care sunt in sarcina sa potrivit legii sau prevederilor contractuale sau in sarcina proprietarului,
si
- lucrari de investitii si amenajari potrivit activitatii ce se desfasoara in spatiul respectiv sau pentru imbunatirea parametrilor bunului inchiriat.
Reglementarile contabile in vigoare, respectiv Omfp nr. 1802/2014, clasifica drept cheltuieli ulterioare efectuate la imobilizarile corporale luate cu chirie, atat cheltuielile cu reparatiile cat si cele cu investitiile.

Lucrarile de investitii au ca efect imbunatatirea parametrilor tehnici initiali ai bunului in vederea obtinerii de beneficii economice viitoare, suplimentare fata de cele estimate initial.
Evidentierea in contabilitate a cheltuielilor ulterioare pentru imobilizarile corporale inchiriate se efectueaza astfel:
- investitiile sunt tratate ca imobilizari corporale supuse amortizarii si se foloseste un analitic distinct atat pentru contul de imobilizari corporale(212/213) cat si pentru contul de amortizare aferent(281) iar
- reparatiile sunt considerate cheltuieli ale perioadei respective, folosindu-se un analtic distinct pentru contul 611/628.
Din punct de vedere al impozitului pe profit, potrivit prevederilor art.24 din Codul fiscal, investitiile efectuate la mijloacele fixe luate cu chirie in baza unor contracte de inchiriere sunt considerate mijloace fixe amortizabile. In conformitate cu Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, pentru cheltuielile cu investitiile efectuate la mijloacele fixe concesionate, inchiriate sau luate in locatie de gestiune amortizarea fiscala se calculeaza de catre cel care a efectuat investitia, pe perioada contractului sau pe durata normala de utilizare, dupa caz.

In situatia in care la spatiile inchiriate au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, de catre locatar, din punct de vedere fiscal, acesta are obligatia sa comunice locatorului valoarea lucrarilor executate pentru depunerea unei noi declaratii fiscale, in termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective (conform art. 253 alin (3) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003).
Consideram ca solicitarea acceptului pentru efectuarea lucrarilor respective trebuie facuta inainte de demararea lucrarilor.

In contabilitatea chiriasului au loc urmatoarele inregistrari:
% = 401
„Furnizori”
612
„Cheltuieli cu redeventele,
locatiile de gestiune si chiriile”
4426
„TVA deductibila”

401 = 5121
„Furnizori” „Conturi la banci in lei”

Conform prevederilor punctului 227 din Omfp nr. 1802/2014, si urmatoarele, chiriasul va inregistra extracontabil spatiile inchiriate in debitul contului 8031 “Imobilizari corporale luate cu chirie”.
Presupunand ca modernizarea spatiilor a fost efectuata in regie proprie, se evidentiaza in contabilitatea chiriasului astfel:
- cheltuielile cu manopera:
628 = 401
„Alte cheltuieli cu serviciile „Furnizori”
executate de terti”
sau se poate evidentia drept cheltuiala cu salarii in cont 641, daca se folosesc proprii angajati.
- cheltuieli privind consumabilele:
602 = 302
„Cheltuieli cu materialele „Materiale consumabile”
consumabile”

Pentru simplificare, nu s-a tinut cont de taxa pe valoarea adaugata deductibila, inregistrata la primirea facturilor pentru materiale si manopera.
Pe masura ce se executa investitia, in fiecare perioada se evidentiaza consumurile de materiale si cheltuielile cu manopera si concomitent se capitalizeaza in active imobilizate.
- inregistrarea investitiei in curs:
231 = 722
„Imobilizari corporale in „Venituri din productia de
curs de executie” imobilizari corporale”
La finalizarea lucrarilor si la receptia acestora se da in folosinta investitia:
212 = 231
„Constructii / analitic investitii „Imobilizari corporale
la imobile luate cu chirie” in curs executie”
- inregistrarea amortizarii lunare aferente investitiei (pe durata contractului de inchiriere sau pe durata de utilizare ramasa daca aceasta este mai mica decat cea pentru care a fost incheiat contractul):
6811 = 2812
„Cheltuieli de exploatare „Amortizarea constructiilor”
privind amortizarea imobilizarilor”
Din punct de vedere al impozitului pe profit, cheltuielile chiriasului efectuate pentru modernizarea si amenajarea spatiului sunt deductibile fiscal.


Celelalte achizitii de natura birourilor, calculatoarelor, mochetelor, obiecte de inventar etc., utilizate in activitate nu se incadreaza in ”modernizarea” spatiilor, asa cum este definita aceasta in HG nr. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.
Daca acestea depasesc valoarea de 2.500 lei/mijloc fix sunt amortizate de societatea care le-a achizitionat (chirias) pe durata de utilizare prevazuta de Catalog.

Multumesc,
IoanaR

augustl
Mesaje: 103
Membru din: Sâm Feb 18, 2012 11:08 am

Re: amenajare spatiu

#8 Mesaj de augustl »

buna ziua,
am nevoie de un sfat: am materiale inregistrate in contabilitate in contul 231 (ciment, beton, panouri, tamplarie pvc, instalatii etc.) inregistrate incepand cu anul 2009 pana in aprilie 2014 si nu stiu ce sa fac cu ele.......in anul 2012 in urma unui control de la primarie, o parte din acestea au fost trecute pe o hala, considerandu-se cheltuieli cu amenajarea acesteia. Problema este ca acele materiale au fost destinate imbunatatirii/construirii de hale si a terenului pe care se afla acestea. Una dintre hale este proprietatea firmei, iar cealalta si terenul se afla in proprietatea administratorului, date firmei prin comodat .Ma gandesc la 2 variante:

1. consider aceste materiale ca o amenajare de teren si ma inregistrez la finante ca platitor de impozit pe constructii speciale
2. consider materialele ca o amenajare a halei, ceea ce nu mi se prea pare in regula, deoarece a fost mai mult beton, care s-a folosit in curte, maresc valoarea acesteia, apoi o vand la o valoare mai mica. Hala care figureaza pe firma se va vinde administratorului oricum si a fost reevaluata la finalul lui 2015 la o valoare mai mica decat valoarea actuala.....

ce ma sfatuiti sa fac? apelez la dl. Tomac sau la oricine altcineva

Avatar utilizator
tomac
Mesaje: 25898
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am
Localitate: Beiuş, Bihor

Re: amenajare spatiu

#9 Mesaj de tomac »

Pe contract de comodat nu se pot face investiții.
Cu cât știu mai multe cu atât îmi dau seama că știu prea puțin.

augustl
Mesaje: 103
Membru din: Sâm Feb 18, 2012 11:08 am

Re: amenajare spatiu

#10 Mesaj de augustl »

si atunci ce pot face in cazu asta?

augustl
Mesaje: 103
Membru din: Sâm Feb 18, 2012 11:08 am

Re: amenajare spatiu

#11 Mesaj de augustl »

dl. Tomac, as putea considera aceste materiale ca o investitie a halei care figureaza pe firma, majorandu-se considerabil valoarea acesteia? si nu este nicio problema daca ea se vinde administratorului cu o valoare mult mai mica (s-a facut reevaluare in vederea vanzarii la decembrie 2015), iar pretul vanzarii este cel din raportul de reevaluare ? sau aveti alta idee?

augustl
Mesaje: 103
Membru din: Sâm Feb 18, 2012 11:08 am

Re: amenajare spatiu

#12 Mesaj de augustl »

va rog frumos, am nevoie de un sfat, o parere de la cineva cu mai multa experienta......

olarescun
Mesaje: 1
Membru din: Joi Ian 05, 2017 1:23 pm

Re: amenajare spatiu

#13 Mesaj de olarescun »

Buna tomac. Unde e prevazut ca in cazul contractelor de comodat nu se pot face amenajari de spatiu? Multumesc!

Avatar utilizator
balazse
Mesaje: 24125
Membru din: Vin Iun 20, 2008 12:00 am
Localitate: Satu Mare

Re: amenajare spatiu

#14 Mesaj de balazse »

Pentru OlarescuN
Vezi cele postate de TomaC despre diferenta intre contract de comodat si de inchiriere:
https://www.sagasoft.ro//forum/viewtopic.php?t=1994
Si inca un topic despre comodat:
https://www.sagasoft.ro//forum/viewtopi ... =8&t=28562 (un punct de vedere al ANAF)
https://www.sagasoft.ro//forum/viewtopic.php?f=8&t=1986
Aici gasesti si dicutii despre contractul de inchiriere:
https://www.sagasoft.ro//forum/viewtopi ... =8&t=28912

Scrie răspuns