PROPUNERE MONOGRAFIE STARE-URGENTA 2020 in contabilitate

Mesaj
Autor
paturcai
Mesaje: 8076
Membru din: Mie Feb 07, 2007 12:00 am

PROPUNERE MONOGRAFIE STARE-URGENTA 2020 in contabilitate

#1 Mesaj de paturcai »

Premisele:
Guvernul instituie o stare de urgenta iar ca efect imediat unele entități trebuie sa-și înceteze activitatea suspendând contractele individuale de munca.

1. Angajatorii – conform ordonanței – trebuie să suspende contractele individuale de munca cu proprii angajați legal, FĂRĂ ÎNCETAREA RAPORTURILOR DE MUNCA, deci ei rămân angajații entității dar cu o diminuare a veniturilor.
În baza Ordonanței se suspenda contractele individuale de munca.
Guvernul mai face un pas: năpăstuiții (cei carora li s-a suspendat contractul de munca) vor primi un procent de 75% (suma va fi impozabila din punct de vedere al contribuțiilor și al impozitului pe venit) ca măsura reparatorie.

2. Pe buna dreptate angajatorii reclama faptul ca nu au de unde sa suporte datoriile/contribuțiile asupra procentului acordat ca “șomaj-tehnic”. Guvernul revine asupra primei Ordonante si spune: angajatorii (nu numai angajații) vor fi și ei protejați


Angajatorul va trece în contabilitate pașii făcuți:

1. Suspendarea contractului de munca pentru protectia propriilor angajatilor din anumite motive (in acest caz protectia este din motive de sanatate). Asta inseamna ca angajatorul va inregistra o cheltuiala cu protectia salariatilor proprii, si in acelasi timp inregistreaza datoriile/contributiile sociale:

Protejarea salariatilor:
6458 = 423
Inregistrarea contributiilor sociale si a impozitului pe venit:
423 = 4315
423 = 4316
423 = 444

2. Guvernul revine asupra primei Ordonante si spune: angajatorii (nu numai angajatii) vor fi si ei protejati.
Subvenția poate fi considerată ca fiind un ajutor bănesc nerambursabil acordat (de guvern, agenții guvernamentale, alte instituții naționale și internaționale) unei persoane, unei instituții, unei ramuri economice sau întreprinderi în scopul atenuării efectelor sociale ale modificărilor economice de structură. (http://www.ceccarbusinessmagazine.ro/tr ... lor-a1922/)
Banii care vor fi primiti de la Guvern se considera un ajutor banesc care acopera 2 “eforturi”: plata somajului-tehnic (netul) si plata contributiilor asupra sumelor nete primite.
a). Subventia/ajutor nerambursabil, de primit:
4458 = 7414
De ce contul 7414?
Sa vedem definitia acestui cont: Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta subventiilor si imprumuturilor nerambursabile cuvenite persoanei juridice in schimbul respectarii anumitor conditii referitoare la activitatea de exploatare a acesteia.
Este vorba de un “avantaj” (venit) al angajatorului care trebuie contabilizat ca atare.
De ce facem aceasta înregistrare in luna MARTIE 2020 daca vom primi banii in Aprilie 2020?
Contabilitatea in Romania este o contabilitate de angajamente, adica: Contabilitatea pe angajamente presupune ca efectele tranzacţiilor şi ale altor evenimente sa fie recunoscute atunci când tranzacţiile şi evenimentele se produc (şi nu pe măsură ce numerarul sau echivalentul său este încasat sau plătit)

b) Banii se vor incasa in luna Aprilie (deci luna urmatoare) prin Banca
5121 = 4458

Cu ce documente ne prezentam in fata salariatilor?
- Stat de plata pentru perioada 01 martie pana la data la care s-a suspendat contractul individual de munca
- Un document (sa-l denumim DREPTURI DE PERSONAL CA URMARE A STARII DE URGENTA) in care sa trecem veniturile si contributiile obligatorii pentru perioada de la suspendarea contractului individual de munca pana la sfarsitul lunii MARTIE 2020

Ce documente declarative intocmim?
Deocamdata nu stim cum se vor declara sumele primite ca subventie si contributiile aferente acesteia.

In luna Martie 2020 se vor evidentia in contabilitate inregistrarile (potrivit contabilitatii de angajamente)
In luna Aprilie 2020 se va evidentia in contabilitate incasarea subventiei / ajutorului de la Guvern.

Intocmirea acestui material a fost posibila datorita colegei noastre BarbatA281 (forum SAGASOFT.RO) si Contzilla.ro
Am vazut viitorul. Nu mi-l permit!

iridone
Mesaje: 183
Membru din: Vin Ian 21, 2011 12:00 am

Re: PROPUNERE MONOGRAFIE STARE-URGENTA 2020 in contabilitate

#2 Mesaj de iridone »

Foarte util, multumim frumos! :wink:

paturcai
Mesaje: 8076
Membru din: Mie Feb 07, 2007 12:00 am

Re: PROPUNERE MONOGRAFIE STARE-URGENTA 2020 in contabilitate

#3 Mesaj de paturcai »

Un prim "semn":
O societate trimite in somaj tehnic o parte din salariati, in perioada 23-31.03.2020. Ordonanta 30/2020 cu modificarile ulterioare, arata la art.XI (7) ca "termenul de plata si declarea obligatiilor fiscale cf.alin (5) este data de 25, inclusiv a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj.

Astfel, presupunand ca societatea incaseaza de la somaj, pana in data de 25 aprilie, termenul de declarare si plata este 25 mai - specialistul nostru ne va arata daca este corecta aceasta interpretare.
onsultantul nostru fiscal, Dani Cucu, arata ca veniturile din salarii realizate in perioada 01 - 22 martie 2020 corespunzator zilelor de prezenta la locul de munca urmeaza a se include in Declaratia 112 corespunzatoare lunii martie 2020, termenul de depunere/plata fiind 25 aprilie 2020. Pentru indemnizatia de „somaj tehnic” aferent perioadei 23 – 31 martie 2020, suportata de la bugetul asigurarilor pentru somaj si solicitata de angajator prin depunerea documentelor necesare, avand in vedere prevederile art. XII alin. (2) si (3) din OUG 30/2020 in forma modificata de OUG 32/2020, plata din bugetul asigurarilor pentru somaj a indemnizatiilor se va realiza in cel mult 15 zile de la depunerea documentelor, urmand ca plata efectiva a indemnizatiei catre salariati sa se realizeze in termen de maximum 3 zile lucratoare de la primirea de catre angajator a sumelor.
De asemenea, asa cum este prevazut la art. XI alin. (4) – (8) din OUG 30/2020, regimul fiscal aplicabil indemnizatiei de „somaj tehnic” este urmatorul:
- indemnizatia este supusa impozitului pe salarii, contributiei de asigurari sociale si contributiei de asigurari sociale de sanatate;

- pentru calculul impozitului pe salarii se aplica algoritmul prevazut la art. 78 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, in mod asemanator situatiilor de calcul al impozitului pe salarii in afara functiei de baza;

- calculul, retinerea si plata impozitului pe salarii, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de catre angajator din indemnizatiile incasate din bugetul asigurarilor pentru somaj;

- declararea impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale de stat si a contributiei de asigurari sociale de sanatate se realizeaza de angajator prin depunerea Declaratiei 112;

- termenul de plata si declarare a obligatiilor fiscale este data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj.

- pentru indemnizatia de „somaj tehnic” nu se datoreaza contributie asiguratorie pentru munca conform prevederilor art. 220 5 din Codul fiscal.

Astfel, in ipoteza prezentata in cuprinsul intrebarii in care plata din bugetul asigurarilor pentru somaj a indemnizatiilor se va realiza la data de 25 aprilie, termenul de plata si declarare a obligatiilor fiscale aferente acesteia va fi data de 25, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj, respectiv 25 mai 2020.

Modul de declarare al sumelor corespunzatoare indemnizatiei de „somaj tehnic” aferente perioadei 23 - 31 martie 2020 platita salariatilor in luna aprilie 2020 si al obligatiilor fiscale aferente nu este clarificat in cuprinsul OUG 30/2020 si OUG 32/2020, iar actualul model al Declaratiei 112 nu asigura raportarea obligatiilor fiscale aferente acestor indemnizatii in conditiile analizate mai sus.

Precizam ca in perioada imediat urmatoare au fost anuntate clarificari ale prevederilor care reglementeaza indemnizatia de „somaj tehnic”, intreaga atentie urmand a fi indreptata asupra modului in care administratia fiscala va clarifica modul de aplicare al acestor prevederi prin legislatia adoptata in vederea asigurarii indeplinirii obligatiilor fiscale datorate.

Drepturi de proprietate intelectuala: Rentrop & Straton
https://www.fiscalitatea.ro/obligatii-f ... uid=243669
Am vazut viitorul. Nu mi-l permit!

Avatar utilizator
tomac
Mesaje: 25991
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am
Localitate: Beiuş, Bihor

Re: PROPUNERE MONOGRAFIE STARE-URGENTA 2020 in contabilitate

#4 Mesaj de tomac »

Numai eu nu sunt de acord cu monografia :)
Cu cât știu mai multe cu atât îmi dau seama că știu prea puțin.

paturcai
Mesaje: 8076
Membru din: Mie Feb 07, 2007 12:00 am

Re: PROPUNERE MONOGRAFIE STARE-URGENTA 2020 in contabilitate

#5 Mesaj de paturcai »

Materialul de mai sus (de la Rentrop) iti da dreptate.
SI consultantul lui Rentrop considera ca monografia ta e corecta si o si spune in text: "....avand in vedere prevederile art. XII alin. (2) si (3) din OUG 30/2020 in forma modificata de OUG 32/2020, plata din bugetul asigurarilor pentru somaj a indemnizatiilor se va realiza in cel mult 15 zile de la depunerea...."
Redau monografia contabila propusa de TomaC:
4382 = 423
423 = 4315
423 = 4316
423 = 444
La data incasarii sumei de la AJOFM:
5121 = 4382

Se pare ca doua surse de incredere (TomaC si Rentrop si Straton) dau aceeasi interpretare.
Este o onoare sa pierzi in fata lor.
Am vazut viitorul. Nu mi-l permit!

stefi
Mesaje: 1148
Membru din: Mar Feb 10, 2015 9:42 am
Localitate: Tarnaveni

Re: PROPUNERE MONOGRAFIE STARE-URGENTA 2020 in contabilitate

#6 Mesaj de stefi »

Pt. Paturcai:
Eu deduc din explicatiile dvs. ca ar trebui sa depunem 2 D112 aferente lunii martie?
Prima D112 va fi pt.perioada lucrata 01-22 martie ce se va declara si plati pana maxim pe 25 aprilie, iar cea dea 2-a va fi pt.perioada 23-31 martie care va avea termen de depunere si plata pana maxim pe 25 mai??
Eu am somaj tehnic incepand cu 09 aprilie .

paturcai
Mesaje: 8076
Membru din: Mie Feb 07, 2007 12:00 am

Re: PROPUNERE MONOGRAFIE STARE-URGENTA 2020 in contabilitate

#7 Mesaj de paturcai »

Asa ar fi natural, dar se pare ca - mai nou - nu se mai tine cont de contabilitatea pe angajamente (intai cream obligatia de plata si apoi achitam). Natural ar fi sa se vada ca s-au primit niste fonduri/sume. Ar trebui prezentate distinct pentru ca sa poata fi verificat oricand sumele primite.
Au fost solicitate niste sume de la guvern - pe baza de liste. Acea suma ar trebui sa apara undeva (probabil in urmatoarea declaratie 112).
Interesant (ca sa ma repet) este ca normalizatorul oficial - M.F./ANAF - cel care emite normele (obligatiile) in materie de evidenta contabila si fiscala, TACE.
Toti ne omoram sa gasim o solutie practica - si in acelasi timp - cat mai corecta pentru a evidentia aceste sume in contabilitate. Dar M.F./ANAF tace. Si mai socant este ca CECCAR (care face parte din consiliul M.F. - este acolo la masa cu "decidentii") TACE si el. Trist!
In schimb CECCAR este foarte vocal cand trebuie sa incaseze cotizatiile, sumele rezultate din aplicarea unui procent asupra veniturilor membrilor sau sa oblige membrii sa participe "voluntar" la cursurile de "calificare profesionala". In situatia in care are de primit bani, CECCAR te anunta cu luni de zile inainte. Acum nu este in stare sa "propuna" o amarata de monografie contabila.


Pentru sumele aferente lunii MARTIE 2020 va aparea - sunt convins - o modificare la D112, dar in luna APRILIE; potrivit "surselor" (TomaC si Dani Cucu, citate mai sus) sumele primite pentru luna MARTIE se vor lua in calcul in APRILIE (data cand au fost incasate) si se vor declara in luna MAI 2020. Pentru somajul-covid din APRILIE 2020 (care se incaseaza in MAI 2020), declararea in D112 se va face in IUNIE 2020.

Ce este foarte placut - si dovedeste profesionalism in opinia mea - este ca SAGA C a facut un pas dandu-ne posibilitatea evidentierii sumelor intr-un Stat de indemnizatii pentru somajul-covid.
Lipsa de respect a MF/ANAF si CECCAR s-a vazut.
Si totusi SAGA C le-a dat peste nas.
Am vazut viitorul. Nu mi-l permit!

paturcai
Mesaje: 8076
Membru din: Mie Feb 07, 2007 12:00 am

Re: PROPUNERE MONOGRAFIE STARE-URGENTA 2020 in contabilitate

#8 Mesaj de paturcai »

CECCAR prezinta "oficial" monografia "agreata":
Prezenta monografie reprezintă opinia autorilor și are aplicabilitate sub rezerva nemodificării prevederilor cuprinse în actele normative în vigoare în prezent.

În situația actuală, foarte mulți angajatori au suspendat contractele angajaților, trimițându-i în șomaj tehnic. Contractul individual de muncă poate fi suspendat din inițiativa angajatorului în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activității, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare (art. 52, alin. 1, lit c, Codul Muncii). Pe durata reducerii și/sau a întreruperii temporare, salariații trebuie să se afle la dispoziția angajatorului, acesta având oricând posibilitatea să dispună reînceperea activității.

Angajatorul nu este obligat să suspende toate contractele individuale de muncă existente la nivelul societății, ci poate suspenda un număr limitat de contracte individuale de muncă, în funcție de specificul activității.

În ceea ce privește salariile datorate în astfel de circumstanțe, pe durata reducerii și/sau a întreruperii temporare a activității, salariații implicați în activitatea redusă sau întreruptă, care nu mai desfășoară activitate, beneficiază de o indemnizație, plătită din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mică de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, cu excepția situațiilor în care s-a redus programul de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână.

Apariția OUG nr. 30/2020 [1] avantajează afacerile care au trebuit să-și suspende activitatea ca urmare a pandemiei determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 Potrivit OUG nr. 30/2020 pe perioada situației de urgență instituită prin Decretul nr. 195/2020 [2].

Pentru că în spațiul public au apărut divergențe legat de înregistrarea corectă în contabilitate a șomajului tehnic suportat din bugetul asigurărilor sociale, prezentăm mai jos principalele înregistrări contabile conform Ordinului nr. 1.802/2014 [3].

Înregistrarea salariului brut, atât partea cuvenită pe perioada în care salariatul nu a avut contractul de munca suspendat cât și indemnizația pentru șomajul tehnic, sumă considerată asimilată salariului:

641
„Cheltuieli cu salariile personalului” = Total
421.1
„Personal-salarii datorate” Venit salarial cuvenit pentru zilele lucrate, inclusiv indemnizația pentru șomaj tehnic suportată de angajator
421.2
„Personal-salarii datorate” Indemnizația pentru șomaj tehnic suportată in bugetul asigurărilor pentru șomaj
Observații:
Se poate renunța la analitice, considerăm însă că sunt utile pentru a face mai ușor reconcilierea sumelor cerute de la bugetul asigurărilor pentru șomaj cu sumele înregistrate în contabilitate.
În cazul salariilor suportate de către angajator (și care nu se vor deconta ulterior din bugetul asigurărilor pentru șomaj) se includ și eventualele diferențe între 75% din salariul de bază și 75% din câștigul mediu salarial brut (5.429 lei).
Înregistrarea contribuțiilor sociale datorate pentru veniturile altele decât șomajul tehnic suportat din bugetul asigurărilor pentru șomaj:

CAS 25%
421.1
„Personal-salarii datorate” = 4315.1
„Contribuția de asigurări sociale” Suma calculată
CASS 10%
421.1
„Personal-salarii datorate” = 4316.1
„Contribuția de asigurări sociale de sănătate” Suma calculată
Impozit pe salarii 10%
421.1
„Personal-salarii datorate” = 444.1
„Impozitul pe venituri de natura salariilor” Suma calculată
Înregistrare C.A.M. 2,25% :
646
„Cheltuieli privind contribuția asiguratorie pentru muncă” = 436
„Contribuția asiguratorie pentru muncă” Suma calculată
Declararea și plata acestor contribuții se face conform regulilor generale (prin D 112 Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate, până pe data de 25 ale lunii următoare celei pentru care se datorează salariile).

Înregistrarea contribuțiilor sociale datorate pentru indemnizațiile pentru șomaj tehnic suportat din bugetul asigurărilor pentru șomaj:

C.A.S. 25%
421.2
„Personal-salarii datorate” = 4315.2
„Contribuția de asigurări sociale” Suma calculată
C.A.S.S. 10%
421.2
„Personal-salarii datorate” = 4316.2
„Contribuția de asigurări sociale de sănătate” Suma calculată
Impozit pe salarii 10%
421.2
„Personal-salarii datorate” = 444.2
„Impozitul pe venituri de natura salariilor” Suma calculată
Observații
CAM 2,25% nu se datorează pentru indemnizațiile pentru șomaj tehnic decontate din bugetul asigurărilor pentru șomaj.
Considerăm că utilizarea conturilor analitice ajută la ținerea unei evidențe clare a contribuțiilor care trebuie plătite, mai ales deoarece contribuțiile și impozitul pe salariu datorate pentru indemnizațiile pentru șomaj tehnic decontate din bugetul asigurărilor pentru șomaj au ca termen de declarare în formularul 112 și plată data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de șomaj.
Recunoașterea sumelor primite din bugetul asigurărilor pentru șomaj
În ceea ce privește modul de recunoaștere a sumelor primite din bugetul asigurărilor pentru șomaj, considerăm că recunoasterea corectă este ca angajatorul, persoană juridică, să înregistreze toată suma de natură salarială datorată salariatului (inclusiv partea din șomajul tehnic nesuportată pe costurile angajatorului, ci din bugetul asigurărilor pentru șomaj), iar sumele rambursate din buget să fie reflectate ca fiind un venit din subvenții de exploatare.

Relevant pentru momentul recunoașterii, Ordinul nr. 1.802/2014 precizează că subvențiile guvernamentale care urmează a fi primite drept compensație pentru cheltuieli sau pierderi deja suportate sau în sensul acordării unui ajutor financiar imediat entității, fără a exista costuri viitoare aferente, trebuie recunoscute în contul de profit și pierdere în perioada în care acestea devin creanță.

În luna pentru care angajatorul solicită indemnizația suportată din bugetul asigurărilor de șomaj, înregistrarea aferentă este:

4452
„Împrumuturi nerambursabile cu caracter de subvenție” = 7414
„Venituri din subvenții de exploatare pentru plata personalului” Suma care ar trebui
să coincidă cu
rulajul contului
421.2
O abordare mai prudentă în ceea ce privește recunoașterea dreptului de a primi indemnizația de șomaj tehnic de la bugetul asigurărilor de șomaj ar putea fi de a amâna recunoașterea venitului până la momentul în care angajatorul are confirmarea din partea Agenției pentru Ocuparea Forței de Muncă Județeană sau a municipiului București, unde a depus declarația pe proprie răspundere însoțită de documentele prevăzute de legislație, că toate documentele sunt corespunzătoare. În plus, există posibilitatea ca în cazul anumitor angajați pentru care s-a solicitat indemnizația să fie refuzată rambursarea din bugetul asigurărilor pentru șomaj, angajații neîndeplinind condițiile nou impuse de OUG nr. 30/2020. În această situație, recunoașterea venitului s-ar putea face în luna depunerii documentației și nu în cea pentru care se datorează salariile.

Ulterior, la data înregistrării sumelor decontate din bugetul asigurărilor pentru șomaj (termenul prevăzut în OUG nr. 30/2020 ar trebui să fie maxim 15 zile de la data depunerii documentelor, sub condiția respectării prevederilor legale privind completitudinea și corectitudinea lor):

5121
„Conturi la bănci în lei” = 4452
„Împrumuturi nerambursabile cu caracter de subvenție” Suma aprobată pentru rambursare
În situația în care angajatorul nu a plătit salariaților indemnizația pentru șomaj tehnic ce se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, în termen de 3 zile lucrătoare acesta are termen să plătească salariaților indemnizația netă pentru șomaj tehnic suportată bugetul asigurărilor pentru șomaj.

Conform Ordinului nr. 1802/2014, veniturile din subvenții de exploatare, altele decât cele aferente cifrei de afaceri nete, se prezintă în contul de profit și pierdere ca o corecție a cheltuielilor pentru care au fost acordate sau ca elemente de venituri.

Deoarece rambursarea indemnizațiilor nete se face, în acest moment în baza unei declarații pe proprie răspundere, există riscul ca, la un control viitor, angajatorul să fie nevoit să ramburseze o parte sau integral sumele primite de la bugetul asigurărilor pentru șomaj.

Considerăm că restituirea acestei subvenții aferente exploatării se va face pe seama cheltuielilor.

[1] OUG nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2
[2] Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 din 16 martie 2020
[3] Ordinul nr. 1802/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate.
https://www.ceccarbusinessmagazine.ro/m ... nic-a6186/
Am vazut viitorul. Nu mi-l permit!

stefi
Mesaje: 1148
Membru din: Mar Feb 10, 2015 9:42 am
Localitate: Tarnaveni

Re: PROPUNERE MONOGRAFIE STARE-URGENTA 2020 in contabilitate

#9 Mesaj de stefi »

Multumim tare mult !!

paturcai
Mesaje: 8076
Membru din: Mie Feb 07, 2007 12:00 am

Re: PROPUNERE MONOGRAFIE STARE-URGENTA 2020 in contabilitate

#10 Mesaj de paturcai »

Se considera asimilata salariului intrucat se platesc - asupra sumei brute - taxe si impozite ca la un salariu.
In fine, este o opinie, la care - in parte - sunt de acord, si probabil ca si Ministerul de Finante / ANAF se va ralia (cel putin la partea de subventie)
Am vazut viitorul. Nu mi-l permit!

paturcai
Mesaje: 8076
Membru din: Mie Feb 07, 2007 12:00 am

Re: PROPUNERE MONOGRAFIE STARE-URGENTA 2020 in contabilitate

#11 Mesaj de paturcai »

Incredibil, Rentrop si Straton nu da aceeasi monografie ca si CECCAR.
Ba mai mult, RENTROP si STRATON, da dreptate colegului nostru TomaC:.
Iata textul:


Speta

Societatea incaseaza subventia de la stat in 13.05.2020 (atunci apare suma in extrasul de cont).
Pana in ce data inclusiv trebuie achitata indemnizatia de somaj catre salariati si taxele aferente?
Raspuns

Pentru perioada suspendarii temporare a contractului individual de munca, din initiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, ca urmare a efectelor produse de coronavirus, indemnizatiile de care beneficiaza salariatii se stabilesc la 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat si se suporta din bugetul asigurarilor pentru somaj, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu brut prevazut de Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.

Indemnizatia de somaj tehnic este decontata din bugetul asigurarilor de somaj in suma bruta, din care angajatorul are obligatia retinerii impozitelor si contributiilor sociale obligatorii (impozit pe venit, contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate), dar este exceptata de la plata contributiei asiguratorii pentru munca, datorata de angajator.

Termenul de declarare si plata obligatiilor fiscale aferente indemnizatiei de somaj tehnic este data de 25 inclusiv, a lunii urmatoare celei in care se face plata din bugetul asigurarilor de somaj. Declararea in D112 se efectueaza la luna mai 2020:

Note contabile la mai :

5121 = 4382

4382 = 421

421 = 4312

421 = 4314

421 = 444

Potrivit art. XIII alin. (2) din OUG nr. 30/2020, plata indemnizatiilor brute catre angajatori se va face in cel mult 15 de zile de la data depunerii documentelor.

Conform alin. (3) angajatorul este obligat sa faca plata catre salariat in cel mult 3 zile lucratoare de la primirea sumelor.
Am vazut viitorul. Nu mi-l permit!

tobosv790
Mesaje: 2463
Membru din: Mie Mai 06, 2009 12:00 am
Localitate: Locuinta mea de vara (si nu numai) e... la tara

Re: PROPUNERE MONOGRAFIE STARE-URGENTA 2020 in contabilitate

#12 Mesaj de tobosv790 »

Foarte bine! Eu cred ca asa este si corect. CECCAR nu este zeul contabililor ca sa facem neaparat ce zice. Mai da si rateuri...

paturcai
Mesaje: 8076
Membru din: Mie Feb 07, 2007 12:00 am

Re: PROPUNERE MONOGRAFIE STARE-URGENTA 2020 in contabilitate

#13 Mesaj de paturcai »

Pe mine ma nelinistete altceva:
De ce ANAF/Ministerulo de Finante nu a iesit public cu o monografie contabila.
Stim ca ANAF/Ministerul de Finante este normalizatorul in domeniul contabilitatii, si in mod logic trebuia sa dea publicitatii o monografie pe care toti sa ne-o insusim, ca e prosta ca e corecta, nu are nicio importanta, era un punct de vedere oficial al "zeului" in domeniul contabilitatii.
Dar a preferat sa taca si sa nu publice nimic.
Sigur ca nu pun spun ca TomaC nu este foarte bine pregatit profesional (departe de minte acest gand) dar la "greutatea diplomelor" (CECCAR a iesit bataios in spatiul public cu "profesori doctor" adica nu orice expert contabil) mai ca iti vine sa te indoiesti pana si de ceea ce stii.
Este o situatie absolut trista si dovedeste amatorismul in acest domeniu: autoritati oficiale tac iar noi ceilalti trebuie sa ne "descurcam" in functie de afinitati. Pentru ca nu stim clar cum se vad acele sume: ca o subventie sau ca un ajutor.
Am vazut viitorul. Nu mi-l permit!

tobosv790
Mesaje: 2463
Membru din: Mie Mai 06, 2009 12:00 am
Localitate: Locuinta mea de vara (si nu numai) e... la tara

Re: PROPUNERE MONOGRAFIE STARE-URGENTA 2020 in contabilitate

#14 Mesaj de tobosv790 »

Pai , ca de obicei. Pana acum, in 30 de ani, a fost cumva altfel? Ma rog, prea diferit?
Multi din conducerea acestei institutii sunt "dinozauri"(fosti sefi de prin Finante-si altii- care si-au gasit acolo un loc caldut pe bani frumosi). Ce pretentii poti sa ai?

paturcai
Mesaje: 8076
Membru din: Mie Feb 07, 2007 12:00 am

Re: PROPUNERE MONOGRAFIE STARE-URGENTA 2020 in contabilitate

#15 Mesaj de paturcai »

Trist!
Am vazut viitorul. Nu mi-l permit!

Scrie răspuns