Decizia s-a emis în 2019? În baza unei cereri depuse în 2017?
În acest sens, vedeți capitolul 4.11 din OMFP 1802/2014.
De acolo vă citez:
396. - (1) Subvențiile guvernamentale, inclusiv subvențiile nemonetare la valoarea justă, nu trebuie recunoscute până când nu există suficientă siguranță că:
a) entitatea va respecta condițiile impuse de acordarea lor; și
b) subvențiile vor fi primite.
(2) Doar primirea unei subvenții nu furnizează ea însăși dovezi concludente că toate condițiile atașate acordării subvenției au fost sau vor fi îndeplinite.(3) Recunoașterea veniturilor din subvenții se efectuează cu respectarea clauzelor care au stat la baza acordării lor.
...........
399. - (1) În cele mai multe situații, perioadele de-a lungul cărora o entitate recunoaște cheltuielile legate de o subvenție guvernamentală sunt ușor identificabile. Astfel, subvențiile acordate pentru acoperirea anumitor cheltuieli sunt recunoscute la venituri în aceeași perioadă ca și cheltuiala aferentă. În mod similar, subvențiile legate de activele amortizabile sunt recunoscute, de regulă, în contul de profit și pierdere pe parcursul perioadelor și în proporția în care amortizarea acelor active este recunoscută.
(2) În cazul subvențiilor a căror acordare este legată de activitatea de producție sau prestări de servicii, recunoașterea acestora pe seama veniturilor se efectuează concomitent cu recunoașterea cheltuielilor a căror contravaloare urmează a fi acoperită din aceste subvenții.
(3) O subvenție guvernamentală care urmează a fi primită drept compensație pentru cheltuieli sau pierderi deja suportate sau în sensul acordării unui ajutor financiar imediat entității, fără a exista costuri viitoare aferente, trebuie recunoscută în contul de profit și pierdere în perioada în care devine creanță.
(4) În anumite circumstanțe, o subvenție guvernamentală poate fi acordată în scopul oferirii de ajutor financiar imediat unei entități. Astfel de subvenții pot fi limitate la o anumită entitate și pot să nu fie disponibile unei categorii întregi de beneficiari. În acest caz, recunoașterea subvenției în contul de profit și pierdere are loc în perioada în care entitatea îndeplinește condițiile pentru primirea subvenției.
Ce trebuie înțeles de aici?
1. dacă aveați bază legală și cunoșteați cuantumul subvenției și cunoșteați că respectați condițiile pentru acordarea ei
2. dacă baza legală pentru acordarea ei vă dădea certitudinea că o veți primi fără a fi alte condiții
...atunci trebuia să o recunoașteți în 2017. S-ar fi contabilizat 4451=741. Dacă decizia impunea recalcularea sumei sau din cerere s-ar fi respins o parte din sumă, atunci la data respingerii motivate s-ar fi înregistrat 1174=4451 și s-ar fi rectificat D101 a anului 2017.
Dar dacă baza legală pentru acordarea subvenției precizează că subvenția se acordă doar în baza unei decizii emise și numai atunci, înseamnă că doar la data deciziei putea deveni creanță și atunci recunoașterea pe venituri se făcea doar la data deciziei.
Trebuie să analizați cu atenție mare actul sau actele normative care stabilesc modul de acordare a subvențiilor respective. În funcție de ceea ce scrie acolo trebuie să analizeze și inspectorii ANAF. Simpla referire la anul 2017 nu este relevantă.