Clienti incerti

Ce crezi ca ar trebui introdus sau modificat la programe?
Mesaj
Autor
pinteae
Mesaje: 2007
Membru din: Joi Feb 10, 2011 12:00 am
Localitate: Targu Mures

Clienti incerti

#1 Mesaj de pinteae »

Evidenta clientilor incerti si a facturilor a caror incasare este incerta (chiar daca clientul nu este incert), ne da multa bataie de cap.
Consider ca, la momentul actual, este foarte greu si neproductiv de urmarit facturile care devin incerte.
Este greu deoarece presupune multa munca si neproductiv, datorita faptului ca se denatureaza evidenta efectiva a clientului respectiv si cea a evidentei TVA la incasare.
In cazul meu, clientii au nevoie de o fisa completa, a clientului, in care sa apara toate facturile emise si incasarile aferente. Eu cred ca prin introducerea unui marcaj (o bifa), pe factura care devine incerta (operatiune care sa fie supusa validarii), in urma operatiunii sa se genereze un cont analitic la 4118, identic cu cel al clientului (de ex. 4118.00021 in corespondenta cu contul 4111.00021), iar prin articolul contabil 4118.00021 = 4111.00021, valoarea facturii neincasate sa fie trecuta la clienti incerti.
In acest fel nu am avea dificultati in urmarirea clientului, deoarece facturile ar ramane in fisa lui, dar poate cel mai important fapt ar fi acela ca nu s-ar denatura situatia TVA la incasare pentru cazurile respective.
Mai mult de atat, in ecranul "Situatie clienti", ar putea fi creat un ecran prin care sa putem urmarii facturile incerte aferente fiecarui client. Asa cum se poate urmari situatia avizelor de expeditie.

Avatar utilizator
septimiuv
Mesaje: 11920
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am
Localitate: Cernica

Re: Clienti incerti

#2 Mesaj de septimiuv »

Trimite mail la Saga, vezi ce ți se răspunde.

pinteae
Mesaje: 2007
Membru din: Joi Feb 10, 2011 12:00 am
Localitate: Targu Mures

Re: Clienti incerti

#3 Mesaj de pinteae »

Raspunsul de la SAGA:

Buna ziua,
Inregistrati nota respectiva in articole contabile si in cazul in care la un moment dat factura va fi incasata stornati nota contabila din 4118 si inregistrati incasarea facturii(tva va fi colectata la data incasarii facturii).
Asadar facturile respective trebuie sa ramana cu sold; numai asa puteti avea o evidenta a clientilor neincasati.


In acest fel vom avea diferente intre neachitat final si neachitat la zi, in situatia clientilor.

Dupa parerea mea, nu aceasta este solutia buna.

Voi ce ziceti?

Avatar utilizator
balazse
Mesaje: 24195
Membru din: Vin Iun 20, 2008 12:00 am
Localitate: Satu Mare

Re: Clienti incerti

#4 Mesaj de balazse »

Din pacate nu prea exista o solutie optima.
Eu am procedat astfel (03 Apr 2015 07:13):
http://www.sagasoft.ro/forum/viewtopic.php?f=8&t=30506

pinteae
Mesaje: 2007
Membru din: Joi Feb 10, 2011 12:00 am
Localitate: Targu Mures

Re: Clienti incerti

#5 Mesaj de pinteae »

Nu cred ca nu exista o "solutie optima", asa cum concluzionezi.
Solutia o cautam noi, dar ceea ce facem este doar o "carpeala", nu ceva profesionist.
Utilizare conturilor 4111.99999 si 4118.99999, asa cum ai sugerat tu, pot sa genereze o mare eroare contabila, mai ales atunci cand opereaza mai multe persoane pe baza de date.
Prin articolul contabil 4118.99999 = 4111.99999, inregistrezi toti clientii incerti, respectiv toate facturile incerte. Ulterior operarii, s-au incasat facturi incerte, pe care clientii le achita in mod voluntar. Incasarea lor va fi inregistrata prin 4111.xxxxx = casa sau banca. Cel ce opereaza uita sau nu baga de seama ca factura respectiva a fost inregistrata, la un moment dat, in clienti incerti si nu va inregistra stornarea din 4118.99999.

Avatar utilizator
balazse
Mesaje: 24195
Membru din: Vin Iun 20, 2008 12:00 am
Localitate: Satu Mare

Re: Clienti incerti

#6 Mesaj de balazse »

Din pacate doar aceasta solutie am gasit pentru a nu denatura situatia clientiilor.
Dpdv tehnic nu prea exista solutie, adica nu poti sa "rupi" o factura pe doua conturi, dar sa iti ramana pe un singur cod la "situatie clienti".
Sincer sa fiu reglarea s-a efectuat semetrial/anual (nu eu am operat aceste inregistrari, eu doar am venit cu solutia pentru unitatea respectiva) si nu prea au existat probleme. Nu zic ca era corect, dar n-am avut alta solutie.
Daca s-ar lucra numai "financiar" pe conturi atunci n-ar fi mare probleme, dar asa cum este creat/structurat programul nu avem alta solutie.

pinteae
Mesaje: 2007
Membru din: Joi Feb 10, 2011 12:00 am
Localitate: Targu Mures

Re: Clienti incerti

#7 Mesaj de pinteae »

De ce "sa rupi" o factura pe doua conturi?
Factura ori este certa (adica am certitudinea ca o voi incasa), ori este incerta si atunci o evidentiez prin 4118.
Tehnic (adica soft), se poate rezolva orice.

Avatar utilizator
balazse
Mesaje: 24195
Membru din: Vin Iun 20, 2008 12:00 am
Localitate: Satu Mare

Re: Clienti incerti

#8 Mesaj de balazse »

Din pacate tehnic nu intotdeauna se poate rezolva totul, depinde de cele mai multe ori modul cum este structurat programul.

Nu am avut foarte mare tangenta cu partea de facturi incerti, dar din cate stiu doar pentru o parte se poate crea provizion, ca urmare doar acea partea se trece pe 4118 si de aceea am zis ca trebui "sa rup" factura in doua, cel putin asa s-a solicitate de utilizator. Sau era gresit?

pinteae
Mesaje: 2007
Membru din: Joi Feb 10, 2011 12:00 am
Localitate: Targu Mures

Re: Clienti incerti

#9 Mesaj de pinteae »

Sunt doua lucruri diferite: clienti incerti (facturi incerte), implicit constituire de provizioane si deducerea fiscala a provizioanelor.
Clientul incert (factura incerta), se evidentiaza prin contul 4118 atunci cand termenul de incasare a creantei a fost depasit si nu mai este certa incasarea ei. Din punct de vedere contabil, provizionul se constituie concomitent cu evidentierea in 4118, insa fiscal, se evidentiaza in registrul in trimestrul in care facturile neincasate au depasit termenul de 270 de zile, de la scadenta.
Avem de-a face cu doua norme juridice, cea contabila, care ne obliga sa facem trecerea pe contul 4118 si sa constituim provizionul si cea fiscala, care ne restrange dreptul de deducere la calculul impozitului pe profit.

Avatar utilizator
balazse
Mesaje: 24195
Membru din: Vin Iun 20, 2008 12:00 am
Localitate: Satu Mare

Re: Clienti incerti

#10 Mesaj de balazse »

Acum imi este mai clar, multumesc.
Si daca stornezi factura cu data de acum, iar la "data document" completezi data facturii initial, si introduci o factura pe un nou cod care are definit ca si cont analitic un 4118.xxxxx, nu ii bine?

pinteae
Mesaje: 2007
Membru din: Joi Feb 10, 2011 12:00 am
Localitate: Targu Mures

Re: Clienti incerti

#11 Mesaj de pinteae »

Se poate dar nu-i bine, deoarece pot sa apara erori in prelucrarea ulterioara a datelor contabile curente, cand din nomenclator se alege clientul cu cont contabil 4118 in loc de cel cu contul 4111. Mai mult, atunci cand clientul plateste voluntar din soldul, anterior si nu stii carui cod de client sa-i atribui suma incasata, deoarece pe documentul de plata, sau in extras, nu se specifica numarul facturii, cum procedezi?
Eu consider ca daca, in nomenclatorul de clienti si furnizori, fiecarui partener i s-ar atribui atat contul 4111/401, cat si celelalte conturi posibile (404,408,409, in cazul furnizorilor si 4118,418,419, in cazul clientilor), ar ajuta foarte mult in structurarea aplicatiei si implicit in contabilizarea operatiunilor.

Avatar utilizator
herganiec
Mesaje: 8256
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am

Re: Clienti incerti

#12 Mesaj de herganiec »

da asta ar o solutie f buna. sa ai clientul/furnizorul si la el sa fie alocate conturile..
“Tot ceea ce este necesar pentru ca răul să triumfe, este ca oamenii buni să nu facă nimic.” (Edmund Burke)

alexev881
Mesaje: 48
Membru din: Mie Dec 10, 2008 12:00 am

Re: Clienti incerti

#13 Mesaj de alexev881 »

1) Situatie:
- client caruia i s-au emis facturi in anii 2011 si 2012, neincasate;
- in anul 2014 s-a obtinut in instanta ordonanta de plata admisa in parte (nu stiu ce inseamna asta, nu am gasit argumentia). Dosarul in instanta s-a oprit aici din motive necunoscute mie.
Pot constitui ajustari pentru depreciere creante? Sau ce sa fac cu aceste facturi?

2) Situatie:
- client caruia i s-au emis facturi din 2013 pana in 2015;
- i s-au trimis notificari si somatii de plata;
- a mai facut plati, dar soldul ramas neincasat e destul de mare.
Pot sa fac ajustari pentru depreciere creante pentru facturile ramase neplatite?
Nelamurirea mea aici vine din faptul ca atata timp cat a mai facut plati, eu nu stiu daca sa-l consider sau nu client incert. Administratorul/asociatul hotaraste daca este sau nu client incert?

Multumesc anticipat pentru raspuns.

Avatar utilizator
tomac
Mesaje: 26038
Membru din: Sâm Oct 31, 2009 12:00 am
Localitate: Beiuş, Bihor

Re: Clienti incerti

#14 Mesaj de tomac »

1 - 2 puteți constitui provizion în ambele situații.
Clientul incert este cel care potrivit raționamentului economic poate genera pierderi firmei prin neîncasarea creanței, încasarea numai urmare unui litigiu, încasarea cu foarte mare întârziere și cu costuri suplimentare, etc. Folosirea contului ține mai mult de prezentarea situației economice a firmei, de prezentarea corectă a creanțelor ei. Aici rămâne la latitudinea fiecărei firme modul în care își stabilește clienții incerți.
Cu cât știu mai multe cu atât îmi dau seama că știu prea puțin.

alexev881
Mesaje: 48
Membru din: Mie Dec 10, 2008 12:00 am

Re: Clienti incerti

#15 Mesaj de alexev881 »

Multumesc pentru raspuns, Tomac.
Prudenta si ezitarile mele vin din consecintele fiscale ale constituirii provizioanelor, iar situatiile clientilor incerti sunt diverse (insolventa, deschidere faliment, intrerupere termen de prescriere prin obtinere de ordonanta de plata nepusa in aplicare insa, notificari, somatii etc) si mereu ma gandesc ca un eventual control ar putea interpreta dupa cine stie ce logica toate documentele insotitoare deciziilor luate, astfel incat s-ar putea ajunge la nerecunoasterea deductibilitatii provizioanelor.

Scrie răspuns