PROPUNERE MONOGRAFIE STARE-URGENTA 2020 in contabilitate
Scris: Dum Apr 05, 2020 11:43 am
Premisele:
Guvernul instituie o stare de urgenta iar ca efect imediat unele entități trebuie sa-și înceteze activitatea suspendând contractele individuale de munca.
1. Angajatorii – conform ordonanței – trebuie să suspende contractele individuale de munca cu proprii angajați legal, FĂRĂ ÎNCETAREA RAPORTURILOR DE MUNCA, deci ei rămân angajații entității dar cu o diminuare a veniturilor.
În baza Ordonanței se suspenda contractele individuale de munca.
Guvernul mai face un pas: năpăstuiții (cei carora li s-a suspendat contractul de munca) vor primi un procent de 75% (suma va fi impozabila din punct de vedere al contribuțiilor și al impozitului pe venit) ca măsura reparatorie.
2. Pe buna dreptate angajatorii reclama faptul ca nu au de unde sa suporte datoriile/contribuțiile asupra procentului acordat ca “șomaj-tehnic”. Guvernul revine asupra primei Ordonante si spune: angajatorii (nu numai angajații) vor fi și ei protejați
Angajatorul va trece în contabilitate pașii făcuți:
1. Suspendarea contractului de munca pentru protectia propriilor angajatilor din anumite motive (in acest caz protectia este din motive de sanatate). Asta inseamna ca angajatorul va inregistra o cheltuiala cu protectia salariatilor proprii, si in acelasi timp inregistreaza datoriile/contributiile sociale:
Protejarea salariatilor:
6458 = 423
Inregistrarea contributiilor sociale si a impozitului pe venit:
423 = 4315
423 = 4316
423 = 444
2. Guvernul revine asupra primei Ordonante si spune: angajatorii (nu numai angajatii) vor fi si ei protejati.
Subvenția poate fi considerată ca fiind un ajutor bănesc nerambursabil acordat (de guvern, agenții guvernamentale, alte instituții naționale și internaționale) unei persoane, unei instituții, unei ramuri economice sau întreprinderi în scopul atenuării efectelor sociale ale modificărilor economice de structură. (http://www.ceccarbusinessmagazine.ro/tr ... lor-a1922/)
Banii care vor fi primiti de la Guvern se considera un ajutor banesc care acopera 2 “eforturi”: plata somajului-tehnic (netul) si plata contributiilor asupra sumelor nete primite.
a). Subventia/ajutor nerambursabil, de primit:
4458 = 7414
De ce contul 7414?
Sa vedem definitia acestui cont: Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta subventiilor si imprumuturilor nerambursabile cuvenite persoanei juridice in schimbul respectarii anumitor conditii referitoare la activitatea de exploatare a acesteia.
Este vorba de un “avantaj” (venit) al angajatorului care trebuie contabilizat ca atare.
De ce facem aceasta înregistrare in luna MARTIE 2020 daca vom primi banii in Aprilie 2020?
Contabilitatea in Romania este o contabilitate de angajamente, adica: Contabilitatea pe angajamente presupune ca efectele tranzacţiilor şi ale altor evenimente sa fie recunoscute atunci când tranzacţiile şi evenimentele se produc (şi nu pe măsură ce numerarul sau echivalentul său este încasat sau plătit)
b) Banii se vor incasa in luna Aprilie (deci luna urmatoare) prin Banca
5121 = 4458
Cu ce documente ne prezentam in fata salariatilor?
- Stat de plata pentru perioada 01 martie pana la data la care s-a suspendat contractul individual de munca
- Un document (sa-l denumim DREPTURI DE PERSONAL CA URMARE A STARII DE URGENTA) in care sa trecem veniturile si contributiile obligatorii pentru perioada de la suspendarea contractului individual de munca pana la sfarsitul lunii MARTIE 2020
Ce documente declarative intocmim?
Deocamdata nu stim cum se vor declara sumele primite ca subventie si contributiile aferente acesteia.
In luna Martie 2020 se vor evidentia in contabilitate inregistrarile (potrivit contabilitatii de angajamente)
In luna Aprilie 2020 se va evidentia in contabilitate incasarea subventiei / ajutorului de la Guvern.
Intocmirea acestui material a fost posibila datorita colegei noastre BarbatA281 (forum SAGASOFT.RO) si Contzilla.ro
Guvernul instituie o stare de urgenta iar ca efect imediat unele entități trebuie sa-și înceteze activitatea suspendând contractele individuale de munca.
1. Angajatorii – conform ordonanței – trebuie să suspende contractele individuale de munca cu proprii angajați legal, FĂRĂ ÎNCETAREA RAPORTURILOR DE MUNCA, deci ei rămân angajații entității dar cu o diminuare a veniturilor.
În baza Ordonanței se suspenda contractele individuale de munca.
Guvernul mai face un pas: năpăstuiții (cei carora li s-a suspendat contractul de munca) vor primi un procent de 75% (suma va fi impozabila din punct de vedere al contribuțiilor și al impozitului pe venit) ca măsura reparatorie.
2. Pe buna dreptate angajatorii reclama faptul ca nu au de unde sa suporte datoriile/contribuțiile asupra procentului acordat ca “șomaj-tehnic”. Guvernul revine asupra primei Ordonante si spune: angajatorii (nu numai angajații) vor fi și ei protejați
Angajatorul va trece în contabilitate pașii făcuți:
1. Suspendarea contractului de munca pentru protectia propriilor angajatilor din anumite motive (in acest caz protectia este din motive de sanatate). Asta inseamna ca angajatorul va inregistra o cheltuiala cu protectia salariatilor proprii, si in acelasi timp inregistreaza datoriile/contributiile sociale:
Protejarea salariatilor:
6458 = 423
Inregistrarea contributiilor sociale si a impozitului pe venit:
423 = 4315
423 = 4316
423 = 444
2. Guvernul revine asupra primei Ordonante si spune: angajatorii (nu numai angajatii) vor fi si ei protejati.
Subvenția poate fi considerată ca fiind un ajutor bănesc nerambursabil acordat (de guvern, agenții guvernamentale, alte instituții naționale și internaționale) unei persoane, unei instituții, unei ramuri economice sau întreprinderi în scopul atenuării efectelor sociale ale modificărilor economice de structură. (http://www.ceccarbusinessmagazine.ro/tr ... lor-a1922/)
Banii care vor fi primiti de la Guvern se considera un ajutor banesc care acopera 2 “eforturi”: plata somajului-tehnic (netul) si plata contributiilor asupra sumelor nete primite.
a). Subventia/ajutor nerambursabil, de primit:
4458 = 7414
De ce contul 7414?
Sa vedem definitia acestui cont: Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta subventiilor si imprumuturilor nerambursabile cuvenite persoanei juridice in schimbul respectarii anumitor conditii referitoare la activitatea de exploatare a acesteia.
Este vorba de un “avantaj” (venit) al angajatorului care trebuie contabilizat ca atare.
De ce facem aceasta înregistrare in luna MARTIE 2020 daca vom primi banii in Aprilie 2020?
Contabilitatea in Romania este o contabilitate de angajamente, adica: Contabilitatea pe angajamente presupune ca efectele tranzacţiilor şi ale altor evenimente sa fie recunoscute atunci când tranzacţiile şi evenimentele se produc (şi nu pe măsură ce numerarul sau echivalentul său este încasat sau plătit)
b) Banii se vor incasa in luna Aprilie (deci luna urmatoare) prin Banca
5121 = 4458
Cu ce documente ne prezentam in fata salariatilor?
- Stat de plata pentru perioada 01 martie pana la data la care s-a suspendat contractul individual de munca
- Un document (sa-l denumim DREPTURI DE PERSONAL CA URMARE A STARII DE URGENTA) in care sa trecem veniturile si contributiile obligatorii pentru perioada de la suspendarea contractului individual de munca pana la sfarsitul lunii MARTIE 2020
Ce documente declarative intocmim?
Deocamdata nu stim cum se vor declara sumele primite ca subventie si contributiile aferente acesteia.
In luna Martie 2020 se vor evidentia in contabilitate inregistrarile (potrivit contabilitatii de angajamente)
In luna Aprilie 2020 se va evidentia in contabilitate incasarea subventiei / ajutorului de la Guvern.
Intocmirea acestui material a fost posibila datorita colegei noastre BarbatA281 (forum SAGASOFT.RO) si Contzilla.ro